Seks firmaer meldte seg på i konkurransen med forhandlinger om å få bygge E39 Solavågen og Festøy fergekaier på Sunnmøre.
Vegvesenet lyste først ut konkurransen i 2018, men da ble den avlyst.
Nå har byggherren signert kontrakt med Christie & Opsahl om denne kontrakten. Det skjedde 28. oktober.
Kontraktssummen er 134.649.382 kroner.
Oppdraget ser slik ut:
Dagens fergekai med bås og bru på Solavåg er i dårlig forfatning og kan ikke brukes av nye fartøy med elektrisk drift. Byggherren har valgt å bygge en ny, litt vinklet kai ved siden av den gamle. Fergedriften kan gå som normalt fra gamlekaia i anleggsperioden. Det skal fylles ut i sjø for å utvide landområdet, og det skal lages nye oppstillingsfelt for fergekøen. Opsjon: Etter ferdigstilling skal gamlekaia rives.
Festøy fergekai er opsjon. Her er dagens betongkonstruksjoner på B-kaia i dårlig forfatning. All betong rives og erstattes med ny konstruksjon. Fergedrift skal foregå fra A-kai både i anleggstida og framtida.
Fristene som gjelder er avhengige av hvilke opsjoner som utløses:
- Ny B-kai på Festøy: 1. juli 2022
- Ytterligere forlenging av B-kai på Festøy: 29. september 2022
- Riving av gamlekaia i Solavågen (om opsjon 2 for forlenging av Festøy ikke utløses): 29. september 2022
- Riving av gamlekaia i Solavågen (om opsjon 2 for forlenging av Festøy utløses) 28. november 2022