En av de første som tok girkassa i bruk ar Audi. Toyota kommer visstnok, Alfa Romeo, Porsche og VW likeså.
Kassa kalles DSG. Det spesielle med DSG er at den har to separate clutcher, den ene bygget inn i den andre.
Den første clutchen opererer 1., 3. og 5. gir, mens den andre clutchen tar seg av 2., 4. og 6.
Clutchpedalen brukes bare for å starte bilen når første gir er valgt. Samtidig utløses internclutch to og gir to ligger klart. Når annetgir går i inngrep legges tredje gir "stand by".
Slik fortsetter det. Girskiftet - også nedover i grinnene - gjøres ved at den ene clutchen løses ut samtidig som den andre kobles inn. I prinsippet betyr det at motorkraften når hjulene uten annet enn et ørlite avbrudd akkurat da kassa girer.
Det lille rykket du vanligvis kjenner når en automatgirkasse girer er så å si borte.
I Tyskland og Italia holder de nå på å lære seg hva Heia Norge heter...