Bak tiltaket står det er det velkjente ingeniørselskapet Ricardo – pappa til en rekke avanserte motorkonstruksjoner i femti år – og den nesten like velkjente maskinprodusenten JCB.
Et par firesylindrede turbomatede (totrinns) dieselmotorer, hver på fem liter og 1500 hk/1200 kW, skal drive kjøretøyet – kalt JCB Dieselmax – opp i mer enn 480 kilometer i timen.
Bilen veier 2,7 tonn og er ni meter lang. Den skal føres av RAF Wing Commander Andy Green.
Artikkelen fortsetter etter annonsen![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
annonsørinnhold
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
Med AI tar PC-en rollen som virtuell produsent i videomøtet
Første overlyd
Green var den første til å kjøre fortere enn lyden på bakken, i en jetdreven Thrust SSC i oktober 1997.
Den gjeldende dieselrekorden er på 379,3 km/h og ble satt av Virgil W. Snyder i Thermo King Streamliner 1973.
Moro for gutta! Og for dieselingeniørene.