Omastrand: Stavangerske Dampskipsselskap overtok i går den nye katamaranferjen M/F Stavanger fra Fjellstrand i Hardanger.
Dette er den første av fremtidens nye bilferjer. Båten har plass til 120 biler og 500 passasjerer. Vanlig servicehastighet er på 22 knop.
Ferjen har så stor kapasitet at den erstatter tre fartøy, to pendelferjer og en hurtigbåt, som hittil har trafikkert sambandet Tau - Stavanger.
Den nye ferje representerer et helt nytt konsept med plass til syv biler i bredden, også på kjørelemmen. Det betyr rekordrask lossing og lasting av ferjen.
Den er bygget helt i aluminium som er friksjonssveiset og et helt nytt fremdriftssystem fra Rolls Royce.
Brua kan svinge 180 0, hvilket betyr at skipper slipper å skifte plass når ferjen går i pendeltrafikk.
Ferjen er utstyrt med fire dieselmotorer fra MTU, men kan i fremtiden utstyres med gassmotorer.
Siden den er bygget i aluminium, er den ekstremt lett med en tørrvekt på kun 680 tonn. Den bruker derfor ikke mer drivstoff enn en tradisjonell pendelferje, til tross for at kapasiteten er mangedoblet.
Ferjen settes i drift i til pinse. Om bord er det stor forskjell fra tidligere ferjer. Alle sider har glass ut til omverdenen. Fra passasjersalongen som er integrert i en fagverkskonstruksjon, har passasjerene et fantastisk utsyn mot naturen.
Selve konseptet er bygget på at folk skal få en naturopplevelse under overfarten og skal slippe å gå under dekk som dagens vestlandsferjer.
En utfordring for Stavangerske er at ferjen er så bred at dagens riksvegstandard for ferjelemmer med to biler i bredden, er dårlig tilpasset den nye typen ferjer.