E16 BJØRUM-SKARET

Superjevnt helt til mål, men Skanska vant kontrakten på tre milliarder

Det er nå bestemt at Skanska får bygge nye E16 fra Bjørum i Bærum til Skaret i Hole kommune.

Strekningen på 8,4 kilometer omfatter to tunneler på 800 meter og 3,4 kilometer, åtte bruer på inntil 220 meter og, tre millioner kubikkmeter masse som skal forflyttes.
Strekningen på 8,4 kilometer omfatter to tunneler på 800 meter og 3,4 kilometer, åtte bruer på inntil 220 meter og, tre millioner kubikkmeter masse som skal forflyttes. Foto: Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
17. nov. 2020 - 07:46

– Vi har hatt med tre svært solide leverandører i konkurransen om denne totalentreprisen. Etter at alle kriterier ble summert opp, sto Skanska på topp, forteller prosjektleder May Bente Hiim Sindre i en melding fra Statens vegvesen.

Illustrasjonen viser det som kan bli Fornebuporten stasjon i Bærum.
Les også

Ny rapport: De rikeste vil få mest glede av Fornebubanen

Rangeringen endte slik:

  • Skanska/Aas-Jakobsen med tilbudssum 3022 millioner kroner
  • Implenia/Multiconsult med tilbudssum 3076 millioner kroner
  • AF Gruppen/Norconsult med tilbudssum 3984 millioner kroner

Arbeidsfellesskapet Salini/Pizzarotti var også kvalifisert til å delta, men kom ikke med blant de tre utvalgte som gikk videre til konkurransefasen.

Kontrakten skal signeres mandag 30. november.

– Etter at kontrakten er signert skal vi gjennomføre samhandling med Skanska. Når den er gjennomført er klarsignalet gitt, og arbeidene kan begynne, forklarer Hiim Sindre. 

 
 

Vegvesenets metodikk

Tilbudene ble vurdert mot fire tildelingskriterier; organisering og nøkkelpersonell, gjennomføring av oppdraget, fremdrift og anleggets kvalitet. Det ble en jevn konkurranse om å gi beste tilbud.

– Alle deltakerne i konkurransen leverte meget gode og gjennomarbeidet tilbud med gode løsninger, sier Rolf Johansen i Statens vegvesen, som har ledet arbeidet med konkurransegrunnlag og anskaffelsen.

Anskaffelsen ble gjennomført som konkurranse med forhandling etter en metodikk som Statens vegvesen i sin tid utviklet for E6 Helgeland til bruk i store totalentrepriser. Senere har denne metodikken blitt brukt med godt resultat på flere av Statens vegvesens største kontrakter, blant annet for OPS-prosjektet riksvei 3/25 i Innlandet.

Bildet er tatt noen uker etter at Tretten bru kollapset 15. august 2022.
Les også

Vegtilsynet: Svakheter ved Vegvesenets system

Riktige løsninger og lav risiko

– Vi gir alle de tre utvalgte leverandørene mulighet til å utvikle sine løsninger for prosjektet i løpet av konkurransen. Vi ser at dette løfter kvaliteten på alle tre tilbudene gjennom prosessen. Dette fører til god konkurranse om riktige løsninger og lav risiko for at prosessen stopper ved at tilbydere faller fra. Metodikken gir også den vinnende leverandøren en god start på gjennomføringsfasen, og vi mener at prosjektrisikoen reduseres for både leverandøren og Statens vegvesen som byggherre, sier Johansen.

Den nye veien skal etter planen åpne til sommeren 2025.

Sandvika bru ble bygget på 60-tallet. Da var kravet til betongoverdekning 30 millimeter.
Les også

Da motorveibruene ble bygget ble ikke veiene saltet. Nå spiser saltet seg inn i armeringen

Om prosjektet:

Prosjektet strekker seg fra Bjørum i Bærum kommune til Skaret i Hole kommune. Den totale strekningen er 8,4 kilometer, og skal bygges som firefelts motorvei.

Prosjektet inneholder følgende:

  • To tunneler på 800 meter og 3,4 kilometer
  • Åtte bruer på inntil 220 meter
  • Tre millioner m3 masse skal forflyttes
  • Elektro/automasjon
 
 
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.