Color Line-sjef Olav Nils Sunde er glad for endelig å få skipet i drift.
Verftet Aker Yards har slitt med å få ferdig skipet i tide. To ganger ble overtakelsen avbrutt på grunn av feil og mangler.
Champis i sjøen
Onsdag kveld var det imidlertid fullt show og flaskeknusing på skipssida.
Torsdag klokka 08.00 gikk jomfruturen av stabelen som planlagt.
Se bildeserie av skipet fra verftet:
Alt i alt fornøyd
– I sum er vi fornøyde med å være i gang, og standarden på selve leveransen er det ingenting å si på, sier Sunde til TU.no.
Han vil ikke si noe om et eventuelt oppgjør med verftet, annet enn at forsinkelsen "ble kompensert for".
Forståelsesfull
– Forsinkelsen var skuffende for oss, men vi har forståelse for at verftet hadde problemer slik situasjonen har vært i internasjonal skipsindustri, sier Sunde.
Populært show
Flere tusen kristiansandere ble vitne til et spektakulært lysshow før dåpen i går kveld.
Color Line opplyser at 25 gedigne lyskastere, hver med 4500 watts lysstyrke, seks store lydtårn, en storskjerm på 40 kvadratmeter og et teknisk team på 25 personer måtte til for å lage showet.
Elegant
Klokka 20.00 kom Superspeed 1 seilende inn på havna, badet i lys og lyd.
”Kaptein Per Inge Herner manøvrerte skipet elegant til kai før han ble mottatt på podiet, blant annet av Color Lines eier Olav Nils Sunde, gudmor Laila Valdal og ordfører Per Sigurd Sørensen,” heter det i en pressemelding fra Color Line.
To ganger i døgnet
Skipet har fra nå av to avganger fra Kristiansand hver dag. Overfarten mellom Krisitansand og Hirtshals tar tre timer og 15 minutter.
Skipet har ingen lugarer om bord, men desto større plass til biler.
Bilkapasiteten er nesten fordoblet i forhold til Christian IV.