Det japanske togselskapet JR Tokai bestemte seg fredag for å bygge ut såkalte maglevtog på strekningen Tokyo - Osaka, melder Nyteknik.se.
10 000 milliarder yen
Kostnadsrammen for prosjektet, som har fått navnet "Chuo Shinkansen," er på ti tusen milliarder yen.
Det tilsvarer cirka 519 milliarder norske kroner.
– Den eksisterende togbanen mellom byene har for lengst nådd sin maksimale kapasitet, sa direktør Masayuki Matsumoto på en pressekonferanse.
De nye togene skal ha en snitthastighet på rundt 550 kilometer i timen, og kan dermed trafikkere Tokyo - Osaka på rundt en time.
En stor del av strekningen skal gå gjennom tunneler.
581 km\t
JR Tokai begynte allerede i 1962 å utvikle magnetsvevetog.
I 2003 ble et slikt tog målt til en hastighet på 581 km\t.
Til sammenlikning satte franske V150 nylig fartsrekord for "vanlige" tog med en topphastighet på 574,8 km\t.
- 269 grader
Slike tog brukte lavtemperaturkrevende superleder-magneter av en niob-titanlegering, og benytter kjøling helt ned til - 269 grader.
Nå har JR Tokai imidlertid utviklet magneter av vismut som "kun" krever kjøling til - 253 grader, noe som gjør kjølingen enklere.
Ferdig innen 2025
Det japanske togselskapet regner med å begynne geologiske undersøkelser av den planlagte traséen innen kort tid, og banen skal stå ferdig innen 2025.