Når ansatte sies opp og folk må gå fra jobbene sine, øker belastningen på dem som blir igjen.
Innstillingen
I dårlige tider er det altså en utfordring for lederne å holde arbeidsgleden og motivasjonen oppe blant de ansatte.
I en slik situasjon er ledernes innstilling ekstra viktig, skriver bladet Management Issues.
En ny undersøkelse fra analyselskapet Sirota Survey Intelligence viser at når lederne er uengasjerte og uinspirererte, er det tre ganger så stor sjanse for at de ansatte blir det.
Verdt mindre
Det gjør også at det er 12 prosent mindre sjanse for at de ansatte blir i jobbene sine.
Og det selv om dårlige tider blir til gode tider og pilene på nytt peker oppover.
Det skjer også fordi stressede og sure ledere får de ansatte til å føle seg mindre verdsatt.
Fråråder lønnskutt
Og da realiserer de potensialet i arbeidsmarkedet - altså markedselementet - og søker bedre dager i andre virksomheter.
Mange fryser eller kutter også lønningene i dårlige tider. En dårlig idé, ifølge Sirota.
- En av de enkleste måtene å si takk for innsatsen i tøffe tider, er en lønnsøkning, sier Douglas Klein, administrerende direktør i Sirota Survey Intelligence, til bladet.