Tunnelen ligger i Odda kommune i Hordaland. Den ble åpnet i 1968 da det ble etablert helårs vegforbindelse over Haukelifjell. For seks år siden ble profilet utvidet, og fri høyde kunne økes fra 4 til 4,2 meter. Nå står en mer omfattende oppgradering for tur.
PE-skummet i tunnelen er gammelt og mangler sikring mot brann. Det blir nå skiftet ut og brannsikret med sprøytebetong. Til sammen 6 800 kvm PE-skum skal settes opp. Dessuten skal hele tunnelen sikres med rensking og bolting.
Strossing for fri høyde
Påføring av sprøytebetong kan føre til at den frie høyden reduseres til mindre enn 4,2 meter enkelte steder. Oppdraget omfatter derfor strossing der det er nødvendig.
Det skal også etableres et nytt drensystem i den vestre halvdelen av tunnelen. I den østre halvdelen er det ikke behov for det, fordi fjellet er mye tettere. For øvrig skal det legges trekkerør for kabler og ledninger, det skal boltes for kabelstige, og det skal oppføres et nytt teknisk bygg.
Mens arbeidet pågår, blir trafikken ledet utenom tunnelen på en gammel veg, som har blitt forsterket for å klare belastningen ved å fungere som E134. Forsterkningen av gamlevegen ble utlyst som en egen entreprise som også omfatter omfatter sprenging av en havarinisje og en snunisje for brøytebiler. Sprenging for det teknisk rommet og for viftene inngår også i denne kontrakten, som gikk til Veidekke.
Ikke arbeid om vinteren
Oppdraget som er ute på anbud nå, må fullføres sommeren neste år. Den tilsynelatende romslige anleggstiden skyldes at arbeidet ikke kan utføres om vinteren fordi omkjøringsvegen ikke er dimensjoner for helårstrafikk. Prosjekteringen er utført av Statens vegvesen i egenregi.
Årsaken til at man ikke øker fri høyde til mer enn 4,2 meter når man først setter i gang et så omfattende utbedringsarbeid, er at Svandalsflonatunnelen neppe kommer til å inngå i E134 i framtida. Nøyaktig trasé for framtidig E134 er ikke fastlagt, men alt tyder på at den vil bli lagt et annet sted.