MILJØ: Næringslivets fokusering på sosialt ansvar er et hett tegn i tiden. Det gjelder store som små, såvel norske som internasjonale virksomheter. Dette er selvsagt positivt ettersom det oftest gavner både miljø og mennesker. Men i bedriftens iver etter å vise sosialt ansvar risikerer de ellers gode tankene å drukne i kommersielle baktanker. Spørsmålet er nemlig om det sosiale ansvaret er kommersielt motivert og tilrettelagt for å skape en positiv image? Eller om bedriften i realiteten har et bevisst forhold til et sosialt og miljømessig anliggende, og om dette forholdet gjennomsyrer bedriften?
Om norsk og internasjonalt yrkesliv på alvor skal bidra til å forbedre vilkårene i den tredje verden, minske CO 2-utslippene, og på alle måter bidra til å gjøre jorden til et bedre sted å leve, må det sosiale ansvaret opp i strategikjeden. Der bør de «grønne» og medmenneskelige tankene bli en del av bedriftens grunnvoller. En bedrifts sosiale ansvar er som kjent ikke etablert for å redde verden. Men utviklingen drives i høyeste grad av at forbrukerne forventer at bedriften skal opptre på en miljøansvarlig og medmenneskelig måte. Som forretningsvirksomhet er vi alle sterkt bevisst på at, om ikke vi tar vårt sosiale ansvar, så er konkurrentene aldri lenger unna enn et par museklikk, en telefonsamtale, eller noen meter nede i gaten. Om bedriften derimot viser sosialt ansvar, ja da finnes det penger å tjene.
Som verdens største lysprodusent har vi en markedsposisjon som i høyeste grad forplikter. Derfor har vi siden begynnelsen av 1990-tallet fokusert på å bidra aktivt til å bedre klimaet gjennom våre produkter. Det er en kjensgjerning at strømforbruket til belysning bidrar vesentlig til utslippet av drivhusgasser og dermed til den globale oppvarmingen. Samtidig kan vi konstatere at vi lever i en tid der ingen kan eller vil unnvære belysning.
Poenget er nemlig det, at man med enkle grep og med god samvittighet kan gjøre mye. Både den enkelte og næringslivet. Norges og øvrige Europas energibehov øker hele tiden, energiprisene går opp, og det blir en stadig større utfordring å leve opp til Kyoto-avtalens mål om å minske CO 2-utslippene. Faktum er at belysning i dag står for ca. 20 prosent av verdens strømforbruk. Her kan effektiv teknologi gjøre en enorm forskjell ved å redusere både energiforbruket og CO 2-utslippene. Men det krever i første rekke at norske og internasjonale bedrifter, på linje med politiske beslutningstakere, er oppdatert om de nye teknologiene. Og ikke minst om hvordan de kan spare mange millioner kroner på sine energikostnader, samtidig som de bidrar til å minske CO 2-utslippene betydelig. Tall og fakta viser nemlig at årlige besparelser vil kunne ligge på omkring 35 milliarder norske kroner dersom all energibelastende belysning i Norge og ellers i Europa oppgraderes til nyeste teknologi! Det resulterer også i en minskning av CO 2-utslippene med 28 millioner tonn per år!
Dette ville være et ansvarsfullt skritt i riktig retning. Det er til og med et bra kommersielt budskap, der bedriften og deres kunder sammen kan bytte svart samvittighet mot grønt ansvar.
Håkon Hauan, adm.direktør og Green Offiser i Philips Lighting