Byggingen av en 9,4 kilometer lang T-bane tunnel gjennom Zürich har vakt oppsikt i internasjonale fagmiljøer. Sveitserne følger nøyaktig alle planer og tidsskjema og de har unngått budsjettoverskridelser.
Mens Romeriksporten i Norge og Hallandsåsen i Sverige studeres av geoteknikere og tunnelbyggere som vil lære av problemfylte prosjekter, er Zürich-tunnelen blitt et flaggskip. Viseadministrerende direktør ved Norges Geotekniske Institutt (NGI), Oddvar Kjekstad, er imponert etter å besøkt anlegget.
Tunnelen går gjennom svært vanskelige grunnforhold og tvers gjennom et tett befolket område bare fire-fem meter under overflaten. Ett sted går anlegget til og med tvers gjennom et underjordisk parkeringshus. - Alle utfordringene er taklet med glans. Her kan man snakke om sveitsisk presisjon, sier Kjekstad.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Kjekstad leder det EU-finansierte vitenskapelige og tekniske forskningssamarbeidet Costs Action C7, som blant annet går ut på å samle og utveksle informasjon om erfaringer fra komplekse undergrunnsarbeider i urbane strøk.