INDUSTRI

Svensk avis: Dette er årsakene til Hercules-ulykken

Hevder å ha hemmeligstemplet rapport.

C-130J Hercules "Siv" havarerte i Kebnekaise-området i nord-Sverige 16.03.12.
C-130J Hercules "Siv" havarerte i Kebnekaise-området i nord-Sverige 16.03.12. Bilde: Forsvaret / Scanpix
27. aug. 2013 - 10:28

Både det norske Luftforsvaret og det svenske luftfartsverket får kritikk i den foreløpige versjonen av den svenske havarikommisjonens rapport, skriver Norrbottens-Kuriren.

Rapporten som avisen har fått tak i, er hemmeligstemplet.

Mannskapets feilvurderinger og for dårlig flygeledelse var noen av årsakene, men ingen enkeltpersoner kan klandres, konkluderer havarikommisjonen etter Hercules-ulykken.

Les også: Første havari med Super Hercules

Skrudde av varsel

Alle de fem om bord mistet livet da ett av det norske Forsvarets Hercules-fly styrtet i Kebnekaisemassivet torsdag 15. mars i fjor.

I tillegg til feilvurderinger og en flygeledelse som kunne vært bedre, presiseres det i den foreløpige rapporten at de involverte jobbet med den kunnskapen de hadde og med instrumenter som kunne feiltolkes.

«Det er disse svakhetene og ikke enkeltindividers feil som anses å være den grunnleggende årsaken til ulykken», heter det i rapporten.

Det pekes blant annet på at varslingssystemet som sier fra dersom flyet kommer for nær bakken, var skrudd av og at Luftforsvaret ikke hadde begrensninger i hvordan denne innstillingen skulle brukes.

Resultatet var at besetningen ikke fikk noe varsel om at flyet var i ferd med å treffe bakken. I stedet lyste en lampe for å indikere at varslingssystemet var av.

I rapporten står det at kommentarer om bord i flyet tyder på at signalet ble feiltolket.

Det heter også at mannskapet og flygelederne i Stockholm og Kiruna «ikke fullt ut har forstått hverandres intensjoner».

Les også: Kollisjonsadvarsel fungerte dårlig på ulykkesflyet

Vanskelig leting

Værforholdene og terrenget gjorde leteforholdene vanskelige. I tillegg var ulykkesstedet og vrakrestene preget av den voldsomme kraften i sammenstøtet. Først mot slutten av mai kunne bårene med de omkomne nordmennene flys hjem.

De fem offiserene som mistet livet i ulykken, var Truls Audun Ørpen (46), Bjørn Yngvar Haug (40), Siw Robertsen (45), Steinar Utne (35) og Ståle Garberg (42).

– Luftforsvaret har lidd et stort tap. Vi er en liten våpengren, og alle er berørt, sa generalinspektør Finn Kristian Hannestad ved en minnestund på Gardermoen en uke etter ulykken.

- Kan komme endringer

Det norske Forsvaret ønsker ikke å kommentere opplysningene den svenske avisen bringer, med henvisning til at det ikke er den endelige rapporten som omtales.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Schneider Electric lanserer ny elbillader
Schneider Electric lanserer ny elbillader

– Vi får opplyst fra havarikommisjonen at arbeidet med rapporten ennå ikke er avsluttet. Vi vil derfor vente til den er helt ferdigstilt, men da vil vi selvfølgelig forholde oss til den og lære av den, sier presse- og informasjonssjef, kaptein Brynjar Stordal.

– Forsvaret synes det er svært uheldig at den uferdige rapporten har lekket. De siste høringsinnspillene ble ferdig først sist fredag, så det kan fortsatt bli endringer i den endelige versjonen, forklarer fungerende kommunikasjonssjef i Luftforsvaret, kaptein Stian Roen.

Les også:

Nytt Hercules på tre måneder

Derfor er de «svarte» boksene så viktige  

Nødpeileren kan sende i 72 timer  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.