PRODUKSJON

Svensk stål redder liv

4. nov. 2004 - 08:00

Svensk stålindustri serverer bilindustrien gode nyheter: Et varmforsinket, høyfast tofasestål som har god formbarhet og som kan bøyes på nytt uten risiko for sprekking.

Dette er en nyhet som gjør det mulig å bygge sterkere og lettere døravstivere og andre beskyttende deler til biler. Slike stål er på en måte en kompositt: Fem til tjue prosent harde og sprø stålkorn (martensitt) som ligger innbakt i et seigere stål, en såkalt ferrittisk matriks.

Bilindustrien - ved DaimlerChrysler og General Motors - har ifølge SSAB allerede vist stor interesse for den nye kvaliteten, som kalles Dogal 800 DPX.

UItra

Dette er svenskenes nyeste produkt i klassen ultra høyfast tofasestål. Stålet har en bruddstyrke på minst 800 MPa. Normale karosseristål ligger rundt 250-350 MPa, høyfaste stål i knutepunkter o.a. ligger gjerne rundt 450-550 MPa.

SSAB er en av verdens store utviklere av høyfaste stål. - Formbarhet er avgjørende ved produksjon av kollisjonsbjelker, fordi profilen av stivhetsårsaker er ganske dyp, sier sivilingeniør Johan Broback, produktsjef for metallbelagte produkter hos SSAB.

Det nye materialet har ifølge Broback nye formingsegenskaper, som tillater små bøyeradier og gjentatt bøying. Dette siste er avgjørende i flerstegsprosesser, der profilen må presses til et dyp som ikke er teknisk mulig i en operasjon.

Det nye stålet er ifølge Broback det første varmforsinkede materialet med egenskaper som nærmer seg ubelagt, kaldvalset høyfast stål.

Hemmelig prosess

Direkte fordeler med det nye stålet er at det tillater en mer komplisert design, noe som gir mer effektiv produksjon av elementer. Blant annet kan man nå redusere formingsarbeider, og kan lage mer kompakte bjelker til bruk bl.a. ved døråpningene.

Normalt innebærer varmforsinking en viss reduksjon av stålets egenskaper, men gjennom en ny (hemmelig) produksjonsmetode som SSAB har utviklet, kompenserer man for dette.

Den hemmelige metoden er bl.a. basert på hvordan og til hvilke temperaturer du varmer stålet og den sink-legeringen som legges på platene.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.