Hensynet til godstrafikken og mulighetene for bedret konkurransekraft for næringslivet er hovedargumentet når svenskene nå øker antallet statlige veier med vektklasse BK4 - altså 74 tonn - til å omfatte tilsammen 16.300 kilometer. Ifølge Trafikverket vil det bety at 16 prosent av de statlige vegene i løpet av våren får totalvektgrense på 74 tonn.
Til sammenligning har norske veier en normalgrense på 50 tonn totalvekt. Men på enkelte strekninger er det åpnet for såkalte modulvogntog, som med tilsammen syv aksler kan ha totalvekt på maks 60 tonn.
Trafikverket har satt seg som mål at hele det statlige veinettet i Sverige med tiden skal oppklassifiseres fra BK1 til BK4. Men for å få det til må rundt ti prosent av vegnettet forsterkes, det samme gjelder omlag 850 bruer.
Felles vektklasser i Norden?
– Alle nordiske land har forskjellige regler for tungtransport. Og alle land er overbevist om at de vet best. Nå er det på tide vi blir enige om felles regler, sa vegdirektør Terje Moe Gustavsen i en artikkel i Vegnett.no i 2016.
I artikkelen vises det til at Finland har økt maksvekta fra 60 til 76 tonn, og at Sverige har økt maksvekta til 74 tonn. I både Sverige og Finland er det prosjekter/forsøk med tømmervogntog opp til 104 tonn og lengde opp til 32 meter.
– Dette området nærmest skriker etter samordning og koordinering. Det er sannsynlig at en samordning av regelverket gir en betydelig effektivitetsgevinst for næringslivet.
– Men det blir ikke enkelt. Det er forsøkt tidligere. Alle land er overbevist om at de vet best om hva som er best for effektiviteten og miljøet, hvordan vi skal håndtere trafikksikkerheten og hvor mye vegene tåler. Men vi kan ikke la dette ligge, sa Terje Moe Gustavsen om temaet i 2016.