To forskere tilknyttet Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) og en mangeårig Volvo-konstruktør har en idé om et piggdekk som automatisk og uten elektronikk skyter ut pigger når det er kaldt og trekker dem inn igjen når det er varmt.
Problemet er at de ikke har mulighet til å utvikle ideen videre selv, ifølge Ny Teknik.
Les også: Rotfrukt skal forhindre is på svenske vinterveier
Bedre at ideen er gratis
– Ettersom vi ikke har funnet noen bra måte å utnytte ideen på, eller at vi selv legger en betydelig pengesum i en patent, vil vi gjøre en «omvendt patentsøknad» og offentliggjøre våre refleksjoner, sier mangeårig Volvo-konstruktør Sigvard Zetterström til nettstedet.
Ettersom han og de to andre oppfinnerne nå deler ideen sin offentlig, er det ikke lenger mulig å patentere teknologien.
– Hvis noen vil bruke ideen er det etter vår mening bedre at den er gratis enn at den blir låst eller hemmet av en patent, sier Zetterström, som var knyttet til KTH mellom 2007 og 2013.
Les også: Så mye lengre bremselengde får du på glatt føre
Bruker ikke elektronikk
Sammen med Mats Jonasson og Johannes Edrén fra KTH fikk konstruktøren ideen om en metode hvor man kan unngå å bruke elektronikk i dekket for å skyte ut piggene.
– Vår idé bygger på at vann ekspanderer når det fryser. Litt vann innkapslet i piggen gjør at den trykkes ut når vannet nærmer seg frysepunktet – uten noen annen ytre energitilførsel, sier han til nettstedet.
Ny Teknik skriver at volumet øker med ti prosent når vann fryser. Dette er en prosess som begynner allerede ved fire plussgrader, når vannets tetthet er størst.
Les også: 252 km/t med elbil på is
Piggen kommer ut tre millimeter
Derfor har forskerne tenkt følgende: Piggen består et ytre deksel, et hardt metall, en styremekanisme, en tetning, en bunnplugg og en altså en liten mengde vann.
Innkapslingen er utviklet med en mekanisk utveksler som tvinger utvidet vann gjennom en fortrengning. Dette gjør at piggen kommer ut omtrent tre millimeter når vannet fryser.
Når det blir varmere, smelter isen i piggen og danner et vakuum i innkapslingen. Piggen trykkes så tilbake i dekket av tyngden fra bilen mot vegbanen.
Les også: Slik kan norske veier få mindre hjulspor
Skal holde seg i dekket
Og der skal piggen bli, både på grunn av atmosfæretrykket og friksjonen mellom stempelet og tetningen.
Friksjonen og lufttrykket skal også være stort nok til å holde piggen inni dekket selv når hjulet snurrer fort. Friksjonsvarmen som dannes når dekket treffer vegen skal ikke være så høy at isen smelter.
Svenskene installerer nye fallemmer i veienLes også:
Har en svakhet
Zetterström sier til Ny Teknik at systemet har en svakhet.
– Svakheten med systemet kan ligge i at piggen ikke aktiveres før temperaturen i dekket eller vegbanen kryper under frysepunktet. Men ettersom vannet begynner å ekspandere allerede når temperaturen synker under fire grader blir piggen aktivert allerede når det er temperaturer over null grader, sier han.
Han gir også et tips til dem som føler seg kallet til å utvikle ideen videre utenfor bilverdenen.
– Lag frostaktiverte brodder til vintersko. Man kan lett gjøre piggen kortere og bredere, og da skal den kunne fungere i sko med tykke såler, sier han.
Les flere bilnyheter her.