Saab og Volvo har selvsagt vært viktige for den svenske bileketronikk-industrien. Ett av selskapene som flyter på kontakten er Centaur Design AB i Göteborg.
Selskapet leverer et bredt spekter av ingeniørtjenester. Anders Melker er sjef for elektronikkavdelingen, som teller 24 personer. Mye av aktiviteten i denne avdelingen er rettet mot Saab og Volvo.
- Vi har blant annet hatt hele ansvaret for utviklingen av Saabs Sentronic-system, helt fra skrivebordsstudier til ferdige funksjoner som kommer i 2003-modellene. Det gjelder så vel maskinvare som programvare, sier Melker.
Det samme gjelder telematikkboksene som finnes i Volvos toppmodeller. Disse inneholder mobiltelelefon, GPS-mottager og regnekraft for styring av ulike funksjoner i bilen. Via denne boksen kan føreren, eller bilen selv, rapportere om uhell eller servicebehov til en operatør eller direkte til en sentralt plassert server.
Sikkerhetsekspertene
Utveksling av data mellom bilen og omgivelsene krever sikker kommunikasjon, i alle fall for noen typer kritiske data. Peter Davin og Per Wehlin i Impsys AB mener de har løsningen på dette med sin Personal Encryption and Authentication Key (Peak).
Peak er på størrelse med en vanlig nøkkel og er utstyrt med en vanlig USB-port.
- Enheten inneholder en kryptografisk mikrobrikke som genererer kryptonøkler for autentisering, identifisering og symmetrisk kryptering på en slik måte at det ikke utveksles kryptokoder mellom de to kommuniserende parter, sier Davin.
Impsys' system kan også brukes på andre områder hvor sikker kommunikasjon er viktig, som for eksempel i finansnæringen eller ved overføring av medisinske data.
Konsulentene
Teleca er et svensk, børsnotert konsulentselskap med over 2300 ansatte i 15 land, blant annet i Grimstad.
- Vi har ikke en egen avdeling kun rettet mot biltelematikk. Avdelingen her i Göteborg jobber med elektronikkutvikling, trådløs kommunikasjon og bilteknologi. Vi ser at det ligger et stort potensial i grensesnittet mellom disse tre områdene, selv om det foreløpig ikke er store penger å hente ut der for oss som konsulenter. Men vi har kompetansen, og når markedet virkelig løsner, er vi klare til å være med å kjempe om oppdragene, sier Magnus Janemyr.