Ifølge Autoliv og Volvo vil såkalt nattsyn, som baseres på militær infrarødteknikk, øke trafikksikkerheten vesentlig. Kollisjon med dyr og mennesker er svært ofte et resultat av dårlig sikt. Autolivs nattsynsteknikk ble demonstrert på Volvo Safety Concept Car i Detroit. Den svenske bilfabrikanten vurderer å gjøre dette tilgjengelig i deres kommende terrengvogn.
Økt etterspørsel
Etterspørselen etter biler med økt fremkommelighet øker jevnt og trutt. Men mange av dagens modeller er basert på gamle løsninger, få tenker nytt. Volvo og Honda er blant unntakene.
Ikke siden de laget militære feltvogna kalt Laplander, den som i Norge ble lisensbygget for hæren av Raufoss Ammunisjonsfabrikker, har Volvo produsert noe som tar seg fram i terrenget. Nå forbereder de seg på det store spranget: På bilutstillingen i Detroit den første uken i januar, viste de sin Adventure Concept Car (ACC), noe som sies å være en første indikasjon på hva som kan ventes fra Volvo på dette området.
– Vi ønsker å vise at vi mener alvor når vi vil konkurrere med de aller beste terrengbilene i SUV-segmentet, sier Hans Olov Olsson, sjef for Volvo Personvagnar. SUV står for Sports Utility Vehicle.
Ikke til salgs
ACC er ikke nøyaktig lik den bilen kundene vil se i forhandlernes salgslokaler når Volvo Personvagnars første SUV-modell introduseres i løpet av de to første årene. Men det er ikke langt unna, heller.
ACC bør ifølge Olosson mer betraktes som et termometer, et redskap for å registrere de forventninger og ønsker som markedet har når det gjelder en SUV fra Volvo.
– Vi håper naturligvis å skape et solid forretningsmessig grunnlag for introduksjonen. Det er derfor viktig å få synspunkter og kommentarer fra våre kunder mens vi fortsatt har tid til å foreta justeringer av produktet, sier Dieter Laxy, sjef for markedsføring, salg og service hos Volvo Personvagnar.
Navnet Adventure indikerer ifølge Laxy at bilen får en godt tilpasset
kombinasjon av terrengegenskaper, kjøreglede, rommelighet, sikkerhet og komfort. I Detroit kunne publikum gi sine synspunkter på ACC direkte til Volvos SUV-team via spesielle datamaskiner. Senere får Internett-brukere over hele verden den samme muligheten.
Stor teknikkutfordring
Ifølge Volvos SUV-team skal ACC og dens etterfølger kunne møte en serie viktige utfordringer: Bilen skal ha kjøreegenskaper som en god personbil; førsteklasses sikkerhetsnivå; kraftige, kjappe motorer; og konkurransedyktig drivstofforbruk og driftsøkonomi.
Volvo SUV skal ikke ha høyere utslipp enn i en vanlig personbil. Målet er at denne større, tyngre modellen skal tilfredsstille de strenge amerikanske ULEV- og ULEV II-utslippskravene. Samtidig skal modellen tilby god innvendig plass uten å være for stor på veien. I flere kundeundersøkelser har kunder nevnt nøyaktig riktig størrelse som et viktig argument.
ACC har fire seter og et høyt utstyrsnivå. En kommende modell antas å få det nattsyn som Autoliv og Volvo har utviklet sammen, og som i Detroit ble vist på konseptbilen Volvo SSC (Super Safety Car).
– Passasjerene i vår SUV får bl.a. kjøleskap, TV og et lydanlegg i verdensklasse. Det blir som å fly lavt på første klasse. Du kan reise milevis med familie eller forretningskolleger uten at komfort eller bekvemmelighet blir dårligere underveis, anser designsjef Peter Horbury.