FORSVAR

Sverige og Finland må forsynes fra Nord-Norge om Østersjøen stenges

Forsyningsveier fra Nord-Norge til Sverige og Finland må prioriteres hvis Forsvaret og Nato skal få sine ønsker oppfylt.

Ofotobanen kan utnyttes i en konfliktsituasjon hvor Østersjøen er stengt for all transport. Da må Sverige og Finland forsynes fra Norge.
Ofotobanen kan utnyttes i en konfliktsituasjon hvor Østersjøen er stengt for all transport. Da må Sverige og Finland forsynes fra Norge. Foto: Hilde Lillejord, Bane NOR
Tormod HaugstadTormod HaugstadKommentator
4. feb. 2025 - 16:53

Denne kommentaren gir uttrykk for skribentens meninger.

Veidirektørens årskonferanse 2025 ble ikke helt som tidligere års konferanser. For etter at Norconsult og Oslo Economics hadde lagt fram sine ganske så selvfølgelige konklusjoner om at gode veier og kort reisetid øker arbeidsmarkedet og verdiskapingen, kom brigader Anders Jernberg fra Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) på podiet. Han var svært tydelig:

– Vi må være forberedt på krig. Forsvarets behov er basert på norske og allierte planverk. Jeg har rekvisisjonsfullmakter, det har du også, Ingrid.

Ingrid er i den sammenhengen veidirektør Ingrid Dahl Hovland.

Må ha nye og bedre veier

Brigader Anders Jernberg i Forsvarets logistikkorganisasjon opplever at flere etater ser behovet for å styrke samferdselsnettet i Nord-Norge. Foto: Tormod Haugstad
Brigader Anders Jernberg i Forsvarets logistikkorganisasjon opplever at flere etater ser behovet for å styrke samferdselsnettet i Nord-Norge. Foto: Tormod Haugstad

Senest mandag hadde Forsvaret og Statens vegvesen et møte om beredskapen i nord.

Etter at Sverige og Finland ble medlemmer av Nato, må alliansen forberede forsyningslinjer til disse landene.

Jernberg refererte til Langtidsplan for forsvarssektoren og en satsing på over 600 milliarder de neste 11 årene. Grunnlaget for den historiske satsingen på Forsvaret ligger i en ny geopolitisk situasjon med krig i Ukraina og Midtøsten og konflikter i afrikanske land, der vestlige land fortrenges til fordel for investeringer fra Kina og Russland.

– Vi ser at USA og Kina går inn i en langvarig handelskonflikt, og en supermaktskonfrontasjon over Taiwan er ikke usannsynlig. Derfor må vi forberede oss på at en sikkerhetspolitisk krise kan ramme Norge. Dette krever god logistikk, sa brigader Anders Jernberg.

Nato trenger forsyningslinjer

Jernberg rapporterer både til forsvarssjef Eirik Kristoffersen og til Natos viseadmiral Doug Perry, som leder Nato-kommandoen Norfolk. Norge tilhører Norfolk fordi den har hovedansvar for aktiviteter i Nord-Atlanteren og Arktis. Jernberg er også logistikksjef for Nato-kommandoen.

I dag mottar Finland 90 prosent av sitt forsvarsmateriell fra transport via Østersjøen. Om dette havområdet blir stengt – og det er det Forsvaret må ta høyde for – er fem millioner innbyggere i Finland avhengig av transport via Norge og Sverige. 

Forsvarets logistikkorganisasjon har også hatt møter med Avinor om hvilke behov for flytransport som kan bli aktuelle, tilsvarende med havnesjefer og og ledelsen i Bane Nor. Flere etatsledere sitter sammen med Jernberg i Norsk Totalforsvarsforum.

Må bygges opp igjen

Nedbyggingen av Forsvaret gjennom begynnelsen på 2000-tallet medførte at beredskapen også når det gjelder infrastruktur for forsvarslinjer ble neglisjert. Nå tas dette på alvor, og Forsvaret kan sammen med ulike etater se på hvilke transportlinjer som må forsterkes for å øke beredskapen. I dette arbeidet står også helse og redning sentralt.

Samtidig er det krevende for sykehusene å utarbeide evakueringsplaner for et fremtidig scenario når de fra før er så presset på bemanning og økonomi.

I en samtale med TU etter foredraget forteller Jernberg at hans inntrykk er at mange etatsjefer er seg sitt ansvar bevisst. Det sikkerhetspolitiske alvoret er blitt annerledes bare i løpet av det siste året. 

«Paradoks-logikken»

Hærsjef Lars Lervik sa på Nord i sør-konferansen i forkant av årets NHO-konferanse at det kunne komme 12-15.000 soldater og offiserer for å trene, de fleste i Nord-Norge. 

Hæren skal bygge for 22 milliarder i nord og ta i bruk militært utstyr som trenger understøttelse 2-3 ganger dagens omfang.

Dette vil også gi store muligheter for næringslivet i nord. Mye materiell skal kjøpes i utlandet, men det skal understøttes og driftes i nord.

Jernberg håper regjeringen vil satse store ressurser på å styrke forsyningslinjene inn mot Sverige og Finland, samtidig som man ønsker at det aldri skal bli nødvendig å ta disse i bruk. Han kaller det «paradoks-logikken».

Ønsker seg mer jernbane

I første omgang er det primært veier og bruer FLO ønsker å prioritere. På lengre sikt ville det også vært ønskelig å forlenge Nord-Norge-banen fra Bodø og eventuelt utvide Ofotbanen med spor over til Finland. Et problem i så måte er at finsk jernbane har samme sporvidde som Russland, som er bredere enn i Sverige og Norge.

Tromsø-ordfører Gunnar Wilhelmsen (Ap) var som vanlig tydelig i sin innledning til Statens vegvesen.

Han minnet om den satsingen som skjedde i 1960 da Einar Gerhardsen åpnet den nye Tromsø-brua, da byen fikk flyplass og et universitet. Han mener veinettet må styrkes både av hensyn til Forsvaret og sjømatnæringen. Han ønsker seg også jernbane fra Narvik til Bardufoss. 

Nato-kompetanse i regjeringen

I fjorårets Nasjonal transportplan (NTP) er det satt av 600 millioner kroner i øremerkede midler til fylkeskommunene for at de skal kunne forsterke bruer som er kritiske for militær mobilitet.

Men det er liten tvil om at Forsvarets mange møter med etatsjefer, havnesjefer og næringssjefer vil utløse forventninger om en milliardsatsing på nye veier og grenseoverganger til Sverige og Finland i neste statsbudsjett.

Det skal utarbeides av Jens Stoltenberg (Ap) som ny finansminister. Med den erfaringen han har fra Nato, er det grunn til å tro at Forsvaret får oppfylt sine ønsker om satsing på samferdsel i Nord-Norge.

En norsk F-35 A på Luftforsvarets base på Ørland. Nå har Norge fått 46 av sine 52 fly. Det er den største offentlige investeringen i Norge.
Les også

Bryr ingen seg om 349 milliarder?

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.