Riktignok er det ikke fabrikkbygde plug-in-hybrider som først er ventet på markedet i 2010.
Her er det snakk om fem ordinære Toyota Prius som er bygget om til plug-in med en ekstra batteripakke i bagasjerommet og nytt styringssystem slik at de kan lades opp på forhånd.
Les også: Bygg din egen plug-in
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Har kjørt en uke
Det er energiselskapet Fortum Power and Heat AB og Miljøforvaltningen i Stockholm som har gått sammen i prosjektet Mobilel.
De fem konverterte Priusene har rullet rundt i den svenske hovedstaden i en uke nå. Formålet til prosjektet er å demonstrere og teste den nye teknologien samt å utrede infrastrukturelle spørsmål.
Her er avtalen mellom Fortum og Stockholm by
Trenger ladestasjoner
– Bilene brukes daglig om det har vært helt problemfritt. Vi lader dem om natta og rekkevidden er ganske lang, sier Patrik Nilsson som er prosjektleder i Fortum til svenske Miljørapporten .
Spørsmålet om ladestasjoner diskuteres nå i Fortum. Ifølge Nilsson finnes det i Stockholm 300 000 leiligheter som ikke har strømuttak og dermed lademuligheter.
– Vi skal bygge ut ladestasjoner, men vi vet ennå ikke hvordan bruksmønsteret vil se ut. Først da vet vi hvor store investeringskostnader det er snakk om, sier Nilsson.
Også i Norge diskuteres det nå utprøving av plug-iner: Plugger i norsk strøm
– Ingen i Norge
Ombyggingen av de svenske miljøbilene er gjort av den svensk-amerikanske batteriprodusenten Nilar og partneren Plug-In Conversions Corporation.
Det finnes etter hvert nokså mange selskaper i USA som tilbyr Prius-konvertering. Følgelig er det flere hundre ombygde hybridbiler å finne på amerikanske highways. Men trolig ingen på E6:
– Så vidt meg bekjent, har vi ingen slike i Norge ennå. Men det er klart at vi venter spent på at Toyota og de andre bilkonsernene kommer med denne teknologien. Det er først med plug-in at vi kan snakke om virkelige hybrider, sier generalsekretær Knut Wågsås i Norstart – Norsk elbilforening.