Ifølge tyske medier var Transrapid-toget ute på prøvetur med 30 personer om bord da det skal ha kolliderte. Farten skal ha vært på rundt 200 kilometer i timen.
Ulykken skjedde på strekningen Lathen og Melstrup i det nordvestlige Tyskland.
Neppe teknisk feil
Lite tyder på at det var teknisk feil på prestisjetoget Transrapid. Toget svever ved hjelp av magnetisme på en skinne fire meter over bakkenivå.
Maglev-toget (magnetic levitation) skal i prinsippet ikke kunne spore av. Toget svever over en elektrisk skinne, men holdes på plass i "sporet" i alle retninger slik at det fysisk ikke kan spore av som et tog med hjul.
Svevtog er betegnet som verdens sikreste togtype fordi det ikke kan spore av og bremsstrekningen kan være svært kort.
Toppfart 450 km/t
Ifølge mediene skal det ha vært 30 mennesker om bord og flere skal ha omkommet og blitt skadd.
Transrapid-toget kan kjøres i hastigheter opp mot 450 kilometer i timen på den 31,5 kilometer lange prøvebanen.
Banen ble bygget i 1984 og er Europas lengste prøvestrekning for svevetog.
Første kommersielle Transrapid-strekning i Europa planlegges ved München mellom Franz-Josef Strauß flyplass og sentrum av München.