Driftskontrakten for riksvegene i Ofoten omfatter 314 kilometer veg, hvor 23 kilometer er gang- og sykkelveger. Den strekker seg fra ferjeleiene på E6 Skarberget og Rv. 827 i Kjøpsvik nordover til Brandvoll på E6 i Bardu, i tillegg til E10 mellom Riksgrensen mot Sverige og Tjeldsundbrua.
Vegene går gjennom kommunene Narvik, Gratangen, Lavangen, Bardu, Evenes og Tjeldsund.
Svevia vant anbudet i konkurranse med tre andre tilbydere med et tilbud på 477 millioner kroner eks. mva. Den femårige kontrakten startet opp 1. september 2023, men inneholder også en opsjon på inntil tre års forlengelse.
Vegvesenet: Har aldri sett denne typen skade på en så ny bru
Dette er nytt i ny kontrakt
Byggeleder Renate Dalmo sier i en pressemelding at Statens vegvesen ser fram til å gå i gang med den nye kontrakten.
– Det blir økt innsats på å holde vegen åpen på E10 over Bjørnfjell. Her får vi mer brøytemateriell på plass, og vi tar i bruk flere digitale verktøy. Målet er å gi økt forutsigbarhet for både næringstrafikk og hyttefolk.
– I Narvik by blir det hyppigere vask og feiing av Fagernestunnelen på E6. Tunnelen blir tryggere og mer behagelig å kjøre gjennom når den blir renere, lysere og har mindre svevestøv, sier Dalmo.
Vegvesenet stiller strengere miljøkrav
Statens vegvesen har skjerpet kravene til å ta hensyn til miljøet og å redusere klimautslipp i alle kontrakter. Entreprenørene skal derfor ta i bruk kjøretøy og maskiner med lavere utslipp, og det skal rapporteres på drivstoff og energiforbruk.
Det settes strenge krav til avfallshåndtering, inkludert slam fra tunnel og strøsand fra vegen. Statens vegvesen oppfordrer til re-foliering av skilt, og entreprenøren belønnes for gjenbruk av skilt.
Kollektivfeltet på E18 åpnes opp for elbiler i helgene