Det er nettstedet worldhighways som melder om det noe spesielle vedlikeholdsoppdraget som skal utføres av Svevia.
To allerede skiftet
Tjörnbrua er ei skråkabelbru på 667 meter og et hovedspenn på 386 meter. De første 14 kablene skal byttes ut i løpet av våren og høsten 2019.
Under en bruinnspeksjon i 2015 ble det oppdaget at kablene hadde begynt å ruste. Den gang fikk Svevia i oppdrag å bytte ut to av dem.
– Det er snart tre år siden. Ingen hadde tidligere gjort noe liknende, og interessen var stor fra bransjekolleger over hele verden. Bruspesialister fra Japan tok kontakt med Trafikverket (svenske Vegvesenet) for å høre om hvordan vi hadde utført jobben, forteller produksjonssjef i Sveiva, Mats Larsson i Svevia til eget nettsted.
Selskapet har fått kontrakt på å bytte ut 14 av de totalt 64 kablene som skal skiftes.
LES OGSÅ: Snart er det slutt på enveiskjøring med krappe svinger på E6 i Namdalen
Avhengig av bra vær
Larsson poengterer at den eneste erfaringen de kan støtte seg på, er deres egen.
– Sammen med Trafikverket, må vi selv skape metoden og de tekniske løsningene, sier han.
Det jobbes fremdeles med å finne den tekniske løsningen for å få kablene på plass.
Brua er den største av tre bruer som forbinder Stenungsund på fastlandet med øya Tjörn i Västra Götalands län. Det er en viktig trafikkåre, og kan derfor ikke stenges av. Dette betyr at arbeidet må gjøres på natterstid. Man er også avhenig av vær og vind.
LES OGSÅ: Krankollaps forsinker bruprosjekt i København
Kollapset
Tjörnbrua ble bygget etter at Almöbrua kollapset i 1980. Dette skjedde da bulkskipet «Star Cipper» fikk rotorhavari og kolliderte med det ene brufestet.
Før man rakk å sperre av brua på begge sider, rakk syv biler å kjøre utfor brukanten. Åtte mennesker mistet livet i ulykken.
De 64 kablene skal byttes ut over fire etapper. Jobben er planlagt fullført i 2025.