Dermed ligger det an til at bompengene over Svinesund fjernes betydelig tidligere enn forutsatt. Mens man opprinnelig forventet nedbetaling av selskapets gjeld i løpet av 2025, regner man nå med at innkrevingen kan opphøre høsten 2020.
Årsaken er at trafikken er større enn beregnet. I 2018 var det registrert nesten 8,4 millioner passeringer, fordelt på 90,6 prosent lette og 9,4 prosent tunge kjøretøy.
Trafikkveksten i fjor var på 2,4 prosent sammenlignet med året før.
Selskapet har hatt solid drift i 2018, med en fortsatt nedgang i driftskostnadene på 2,1 millioner i forhold til 2017.
- I fjor på denne tida: Nedbetalingen av Svinesundbrua ikke ferdig før i 2021
Overskudd på 203,5 millioner kroner
På generalforsamlingen for Svinesundforbindelsen i går kunne det legges fram et regnskap som viste at samlede bruttoinntekter i 2018 ble 203,5 millioner kroner, mens driftskostnadene var på 22,1 millioner.
Driftsresultat før disposisjoner og renter ble 181,4 millioner kroner, som er en forbedring på 9,5 millioner fra 2017.
Selskapet har en total lånegjeld på 254 millioner kroner ved årsskiftet 2018-19 etter at det ble nedbetalt 85 millioner på selskapets lån i 2018.