To år er gått siden Forbrukerombudet kritiserte iTunes for å benytte kontraktsvilkår som er i strid med markedsføringsloven.
Nå har ombudet mistet tålmodigheten, og sender saken til Markedsrådet.
- Urimelig
Forbrukerombud Bjørn Erik Thon krever at forbrukerne selv skal kunne velge hvilke musikkspillere de vil bruke når de lytter til musikk kjøpt på iTunes Store.
– Forbrukeren skal ha rett til å overføre og spille av digitalt innhold kjøpt og lastet ned via internett til hvilke avspillere han selv ønsker. At den næringsdrivende gjør dette umulig eller vanskelig, er urimelig i henhold til markedsføringsloven, sier Thon.
For lite, for sent
Selv om iTunes har klargjort for forbrukerne hvordan de kan brenne nedlastet musikk til CD og deretter overføre dem til andre spillbare medier, er ikke Forbrukerombudet fornøyd.
– Selv med disse presiseringene er fremdeles iTunes’ låsing til iPod strid med markedsføringsloven. Jeg har derfor varslet iTunes om at jeg nå tar saken til Markedsrådet, sier Thon.
iTunes er gitt frist til 3. november for å komme med kommentarer til saken. Et vedtak i det statlige Markedsrådet er endelig og kan bare settes til side av en ordinær domstol.