Etter Discovery-dokumentaren fra 2020, «Estonia – funnet som endret alt», som viste skader på styrbord side av forliset, ble det satt i gang nye undersøkelser av vraket.
I november 2021 oppga den svenske havarikommisjonen at de nye hullene trolig er forårsaket av klipper på havbunnen.
Mandag la havarikommisjonene i Sverige, Finland og Estland fram sine konklusjoner etter disse undersøkelsene, blant annet er det foretatt nye dykk og undersøkelser. Konklusjonen er at det ikke er noen grunn til å stille spørsmål ved konklusjonene i en rapport som ble skrevet i 1997.
Det er også gjort en ny vurdering av fergens sjødyktighet, og denne bekrefter at det blant annet var skader i baugporten som gjorde at fartøyet ikke var sjødyktig, skriver SVT.
M/S Estonia var en estisk-svensk bilferge som forliste i Østersjøen i 1994.
852 mennesker omkom da ferja sank 27. september 1994 mens den var på vei fra Tallinn til Stockholm. Stedet der Estonia sank, har siden 1995 vært fredet som gravplass.
Forliset er den største skipskatastrofen i Europa etter andre verdenskrig.
Mer enn 20.000 conteinere er gått på havet de siste 15 årene