Konkurransen ble gjennomført etter BVP-modellen (best value procurement) hvor flere kriterier enn pris vektes.
Valg av samarbeidspartner tar prosjektet over i ny fase. Nå skal det gjennomføres prosess med områderegulering hvor målet er å stadfeste alternativ korridor i forhold til eksisterende kommunedelplan-korridor, skriver Nye Veier i en pressemelding.
Tidligere denne uka ble kontrakten formelt signert, og fredag 1. juni var representanter fra Nye Veier og kontraktsvinner Sweco samlet i Oslo til første arbeidsmøte. Mandag 4. juni i Kristiansand samles sentrale aktører til første samarbeidsmøte.
Swecos oppdrag omfatter utarbeidelse av planprogram og områdereguleringsplan med konsekvensutredning og alle tilhørende arbeider for en firefelts motorvei. I tillegg til prosjektering og regulering av veien innebærer dette blant annet ansvar for medvirkningsprosesser, vurdering av trafikksikkerhet, landskapsutforming, samfunnsøkonomiske beregninger, geotekniske undersøkelser og en rekke andre fag. Over 70 Sweco-rådgivere vil jobbe med det omfattende prosjektet.