Ideen er å bygge en rammekonstruksjon som kles med gjennomsiktige plater i plast.
Sykkelrøret vil få en rekke overdekkede åpninger for adkomst og ventilasjon. Det vil også være innvendig belysning.
Røret skal romme fysisk atskilte veier for syklende og gående. Det nye sykkelrøret skal bygges mellom Høgskolen og sentrum, skriver Vegen og Vi.
Mye vær
Med slagord som Bodø i Vinden har byen markert seg som stedet med mye vær. Ikke minst må bodøværinger tåle mye vind. Kanskje årsaken til den lave andelen syklister er nettopp været, mener varaordfører Kirsten Hasvoll som er glad for muligheten til å nøytralisere vind og blåst.
Erfaringene med Glasshuset som bygger inn deler av sentrumsgata i byen har vært så gode at bodøværingene gjerne bygger inn fortauet der det lar seg gjøre.
– Røret kan legges over eksisterende gang- og sykkelvei, men den beste løsningen er om vi får plass til parallell gang- og sykkelvei også utenfor røret, sier Naimak. Sykkelrøret må avsluttes ved kryss eller eventuelt føres over bilveien.
Idéfase
Prosjektet er helt i startgropa, og veien fram til realisering er lang.
Før noen kan glede seg over innendørs sykling i Bodø, må ideen videreutvikles på papiret. Er konklusjonen positiv, kan en prototyp være klar til utprøving i 2008.
Sykkelrøret vil koste 15.000 kroner per løpemeter. Det vil si at en åtte kilometer lang strekning fra Mørkved til sentrum kan koste 120 millioner kroner.
– Dette er en overkommelig pris, og vi mener ideen er fullt gjennomførbar, sier Naimak.