Ved anbudsåpning var det to entreprenører som har levert inn tilbud, melder Statens vegvesen.
– Vi skulle ønske at det var flere med i konkurransen om å bygge tunnelen, men nå skal vi gå gjennom de to tilbudene vi har mottatt og signere kontrakten så snart som mulig. Arbeidet som berører E39, starter i juni. Men det vil pågå forberedende arbeider før det, sier prosjektleder for Statens vegvesen, Kari Turøy Smådal.
Tilbudene kommer med tre alternativer: Bygging av 371 meter sykkeltunnel og oppgradering av eksisterende sørgående tunnel på E39, sykkeltunnel og utvidelse av eksisterende biltunnel med et nytt havarifelt, eller sykkeltunnel og utvidelse av biltunnel med både nytt havarifelt og større portaler.
– Vi håper å kunne ferdigstille alle tre elementene. Det vil vi spare penger på, og samtidig er det tilnærmet umulig å utvide motorveitunnelen på et senere tidspunkt. Byggingen vil føre til store logistikkutfordringer når vi må stenge den sørgående tunnelen for biltrafikk. Planen er å utvide sykkeltunnelen slik at vi kan bruke den som avlastningstunnel for biler under oppgraderingen av den eksisterende tunnelen, sier Turøy Smådal.
Slik ser tilbudene ut:
Kruse Smith Entreprenør AS Alternativ: 1 86.076.419,00 kroner
Alternativ: 2 97.006.815,00 kroner
Alternativ: 3 116.371.641,00 kroner
Risa AS Alternativ: 1 104.894.370,50 kroner
Alternativ: 2 118.772.901,50 kroner
Alternativ: 3 138.378.587,50 kroner
80 prosent av togene trenger tunnelen: – Ikke bare et Oslo-prosjekt