Vegtilsynet har i denne tilsynssaken tatt for seg 13 riksvegprosjekter, og sett på i hvilken grad styring og oppfølging legger til rette for å sikre gode løsninger for syklistene. Hvordan prosjekteier og prosjektleder bruker styrende dokumenter som prosjektbestilling, prosjektstyrings- og kvalitetsplan i styring og oppfølging av et prosjekt, kan påvirke valg av løsninger i reguleringsplanen. Det er viktig at Statens vegvesen sikrer kvalitet, og dermed sikkerhet, fra begynnelsen av en vegs livsløp.
Mangler ved dokumentene
For noen av prosjektene er det mangler ved de styrende dokumentene, både med hensyn til kvalitet og innhold. Noen prosjekter mangler også sentrale styrende dokumenter. Konsekvensen kan være at sluttproduktet, som her er vedtatt reguleringsplan, ikke har fått riktig kvalitet for syklende med tanke på trafikksikkerhet.
Et viktig poeng for Vegtilsynet er at tilsynspart i liten grad kunne dokumentere de risikovurderingene som ligger til grunn for valg av løsninger for syklende, og at det er manglende gjennomgang av trafikksikkerhet i prosjektene. Statens vegvesen, Region midt har forbedringspotensial på dette området.
Vegtilsynet mener også det er urovekkende at Vegsikkerhetsforskriften er lite kjent og innarbeidet hos tilsynsparten. Vegsikkerhetsforskriften ble innført i 2011 og gjelder for deler av riksvegnettet, det såkalte TEN-T-vegnettet.