Mange bilister kjører inn i Oslofjordtunnelen når den stenges, og utsetter seg selv og andre trafikanter for livsfare. Nå håper Vegvesenet at bilistene vil respektere vanlige trafikklys bedre enn det blinkende rødlyset som har vært brukt tidligere, og har satt igang et ettårig forsøksprosjekt.
Det ene lyssignalet ved bommen som brukes til å sperre veien inn i tunnelen, er nå byttet ut med et «vanlig» trafikklys med rødt, gult og grønt lys. I tillegg er det satt opp to ekstra trafikklys - ett like ved siden av tunnelinngangen og ett øverst i tunnelportalen.
I rundkjøringene før tunnelene vil det fremdeles være rødblink-lys, ettersom det ikke er lov å ha lysregulering med trafikklys i rundkjøringer.
I tillegg er det satt opp nye informasjonstavler - ved hver tunnelåpning og ved rundkjøringene der man svinger av til tunnelen - som kan fortelle om grunnen til at tunnelen er stengt, eller om nedsatte fartsgrenser ved mindre alvorlige hendelser. For eksempel dersom en bil har fått stans i tunnelen, men har klart å komme seg inn i en havarilomme.
- – Hellingskravet gjelder ikke: ESA-klage på Oslofjordtunnelen tas ikke til følge
Både mangel på kunnskap og respekt
De nye lyssignalene ble satt opp ved hver av tunnelåpningene 6. august, og skal testes ut fram til august neste år. De fungerer omtrent som et vanlig trafikklys, men perioden for gult lys er skrudd ned til tre sekunder som er korteste mulige tidsintervall på utstyret.
– Blir lyset gult, er jo situasjonen som fører til tunnelstenging, allerede oppstått, så det skal ikke være noen periode hvor folk kan kjøre på «drosjegrønt», sier Anine Kalmo Larsen, brannvernleder for tunneler i Akershus og Oslo i Statens vegvesen.
Hun forteller at det langt fra har vært uvanlig at trafikanter kjører inn i tunnelen selv om bommene er gått ned og «rødblink-lyset» blinker.
Det er livsfarlig! Nå håper vi at nytt lyssignalanlegg nye informasjonstavler gjør at folk ikke kjører inn i tunnelen når den er stengt, sier Kalmo Larsen.
– Hva er grunnen til at så mange har kjørt på rødt i Oslofjord-tunnelen - manglende kunnskap eller manglende respekt?
– Jeg tipper det er en blanding, sier Kalmo Larsen. – Noen lar seg nok irritere over at tunnelen ofte har vært stengt, og tenker at det vil være mulig å passere sakte forbi en bilstans.
Men hun tror også at det er mange som ikke skjønner hva lyssignalet betyr.
– Rødt, blinkende lys er jo ikke et signal bilister flest møter hver dag, og hvis man i tillegg ligger bak biler som kjører, er det nok lett å henge seg på selv om lyssignalet blinker, sier hun.
– Men, legger hun til: – Det er jo folk som svinger utenom bommen når den er senket også, og da handler det ikke om manglende kunnskap, vil jeg påstå.
- Måtte stenge i januar: Halve Oslofjordtunnelen var uten strøm
Livsfarlige situasjoner
At det er livsfarlig å kjøre inn i en stengt tunnel, er blitt bevist i Oslofjordtunnelen ved flere anledninger. I 2017 kjørte to lastebiler og fem personbiler inn i tunnelen etter at en lastebil hadde tatt fyr. De to lastebilene kjørte inn så tidlig at det ikke var klart om de hadde passert rødt lys, men de fem personbilene kjørte garantert på rødt lys. To av dem måtte til overmål svinge utenom den senkede bommen for å komme ned i tunnelen. Lastebilsjåførene måtte forlate bilene, og søke tilflukt i evakueringsrom, mens personbilene klarte å snu, og kjøre ut igjen, forteller Kalmo Larsen.
– Det kunne gått virkelig ille, og hendelsen er en av grunnene til at vi har satt igang dette prosjektet, sier hun, og legger til at det ikke må være tunnelbrann for at det skal være farlig å kjøre på rødt.
– I 2008 var det en bilstans i tunnelen, hvor trafikken kjørte inn i bilen som hadde fått stans, og en person ble drept. Ved det tilfellet hadde man ikke rukket å stenge tunnelen før ulykken skjedde, men det viser hvor farlige slike situasjoner er, sier hun.
- Havarikommisjonen: Fire sikkerhetsråd etter brannen i Oslofjordtunnelen