Det første serieproduserte T-banetoget kommer til Oslo i uke 50.
Kommer med skip
Planen var først å taue T-banetoget på skinner fra Østerrike til Norge, men det var ikke mulig å få godkjent tauingen gjennom Tyskland.
Derfor kommer vognene til Oslo på samme måte som de to togsettene som allerede er i trafikk: Med Kielfergen på tre trailere.
- Når de kommer hit må vognene først kobles sammen. Deretter skal alle systemer testes, og toget justeres etter lokale forhold i Oslo, sier daglig leder Thorbjørn Thoresen, Oslo Vognselskap AS.
Omfattende testing
Sivilingeniør og prosjektleder Tor Hasselknippe forteller at de første testene vil foregå på det lukkede bremsesporet på Ryen. Vognene skal også testes dynamisk - i 70 og 80 km/t - på hovedsporet om natten. Deretter gjennomgås systemene nøye:
- Signalanlegget i førerrommet, radio- og videosystemene må testes nøye på Sporveiens infrastruktur, fordi alt testes opp mot systemer som er bygget inn i sporanlegget, sier Hasselknippe.
Først på linje 5
Først når alt dette er klart, settes det nye T-banetoget i passasjertrafikk. Det skal skje tidlig i februar.
- Det første toget som kommer blir satt inn på linje fem. Der er det mye trafikk og fulle tog, og vi vil bedre kapasiteten og komforten der det trengs mest først, sier informasjonssjef Hans Andreas Fristad, AS Oslo Sporveier.
189 i 2009
Etter at det første T-banetoget har ankommet midt i desember, vil de resterende togene komme hver 14. dag frem til september 2009. Med opphold i forsendelsene når det er ferie.
I 2009 har Oslos T-banenett fått 63 nye togsett, eller 189 nye vogner.
- Det går fort når vognene først begynner å komme, sier Fristad.