20 nye T-banetog må være på plass når Fornebubanen åpner i 2029. Vognene skulle i utgangspunktet koste snaut 3 milliarder kroner. I tillegg er det satt av en buffer på om lag en halv milliard.
Nå melder NRK at prisen har økt og etter forhandlinger med leverandørene ber byrådet om å få bruke 350 millioner kroner av bufferen til de nye T-banevognene.
Prisen på de 20 vognene er dermed oppe i 3,2 milliarder kroner, melder NRK.


Høy rente og svak krone
Årsaken til prisøkningen skal være høyere rente enn først lagt til grunn og svakere kronekurs i forhold til euro.
Byrådet har sagt ja til prisøkningen, med argument om at 20 vogner er helt nødvendig for å kunne sette Fornebubanen i drift som planlagt i 2029.
Byrådet har fullmakt til å kjøpe inntil ni vognsett til slik at totalen blir 29.
Store kostnadssprekker
Kjøp av vogner og ombyggingen av Majorstuen stasjon kommer i tillegg til prisen for byggingen av Fornebubanen, som alene kan passere 30 milliarder kroner.
Det er nesten det dobbelte av hva banen var estimert å koste i 2020.
Den siste kostnadssprekken førte til at bystyret i Oslo stilte en rekke krav for å fortsette utbyggingen. Blant disse var større bidrag fra grunneierne og Viken fylkeskommune.
Det resulterte i at grunneierne, som inkluderer Obos, gikk med på å betale 2,1 milliard mer enn tidligere avtalt.

Avviser Borten Moes storbykritikk: – De som bruker veiene i Oslo-området betaler mest bompenger