20 nye T-banetog må være på plass når Fornebubanen åpner i 2029. Vognene skulle i utgangspunktet koste snaut 3 milliarder kroner. I tillegg er det satt av en buffer på om lag en halv milliard.
Nå melder NRK at prisen har økt og etter forhandlinger med leverandørene ber byrådet om å få bruke 350 millioner kroner av bufferen til de nye T-banevognene.
Prisen på de 20 vognene er dermed oppe i 3,2 milliarder kroner, melder NRK.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
Høy rente og svak krone
Årsaken til prisøkningen skal være høyere rente enn først lagt til grunn og svakere kronekurs i forhold til euro.
Byrådet har sagt ja til prisøkningen, med argument om at 20 vogner er helt nødvendig for å kunne sette Fornebubanen i drift som planlagt i 2029.
Byrådet har fullmakt til å kjøpe inntil ni vognsett til slik at totalen blir 29.
Store kostnadssprekker
Kjøp av vogner og ombyggingen av Majorstuen stasjon kommer i tillegg til prisen for byggingen av Fornebubanen, som alene kan passere 30 milliarder kroner.
Det er nesten det dobbelte av hva banen var estimert å koste i 2020.
Den siste kostnadssprekken førte til at bystyret i Oslo stilte en rekke krav for å fortsette utbyggingen. Blant disse var større bidrag fra grunneierne og Viken fylkeskommune.
Det resulterte i at grunneierne, som inkluderer Obos, gikk med på å betale 2,1 milliard mer enn tidligere avtalt.
![Milliardprosjekter som Fornebubanen sponses i all hovedsak av bompenger og skattepenger, påpeker Borten Moe. Illustrasjonen viser det som kan bli Fornebuporten stasjon i Bærum.](https://images.gfx.no/130x87/2835/2835951/Fornebuporten%2520oppgang%2520A%2520visualisering%25202.jpg)
Avviser Borten Moes storbykritikk: – De som bruker veiene i Oslo-området betaler mest bompenger