ARKIVNYHETER

T Stangeland Maskin utbedrer E 39

Slik vil den vestre delen av parsellen Helleland-Berge se ut når T Stangeland Maskin har gjort seg ferdig med jobben. Men tegningen gir ikke et helt riktig inntrykk - den gule stripen midt på vegen blir erstattet av midtrekkverk.
Slik vil den vestre delen av parsellen Helleland-Berge se ut når T Stangeland Maskin har gjort seg ferdig med jobben. Men tegningen gir ikke et helt riktig inntrykk - den gule stripen midt på vegen blir erstattet av midtrekkverk. Bilde: Ill.: Statens vegvesen
4. nov. 2010 - 01:24

T Stangeland Maskin har hovedkontor i Sola kommune like øst for flyplassen. Kruse Smith som holder til et par kilometer unna i Sandnes kommune, lå mindre enn 1,4 prosent høyere ved anbudsåpningen. Kontrollregningen førte ikke til forandringer, og jobben gikk til Sola. Kontrakten blir underskrevet 5. november.

Oppdraget gjelder oppgradering av E 39 på strekningen Helleland-Skjebadalen, som er delt i to entrepriser. I juni i år ble den nesten halvannen kilometer lange parsellen Berge-Skjebadalen fullført. Den jobben ble også utført av T Stangeland Maskin. Den opprinnelige kontraktsummen var på vel 18 millioner kroner.

Nå står parsellen Helleland-Berge for tur. Den er 650 meter lang. En 89 meter lang bru over Sørlandsbanen er en viktig årsak til at denne parsellen er mye dyrere enn den første, selv om den er under halvparten så lang. Brua som får avløsning, tilfredsstiller ikke tidens krav. Den er for smal til at to store kjøretøyer kan passere hverandre, og den har en uheldig geometri. E 39 går inn i en krapp sving like ved det ene landkaret.

Den nye brua får tre spenn, et midtspenn på 42,5 meter og to sidespenn på 25,5 og 21 meter. Bruas trasé går helt utenom den nåværende brua. Den kan dermed bygges uten restriksjoner på trafikken. Det gjelder ikke resten av anlegget. Den nye vegen skal følge traséen til den gamle, men den vil bli justert både i horisontal- og vertikalplanet. Trafikantene må regne med at vegen kan bli stengt i perioder på opptil 25 minutter i anleggstiden.

Den nye vegen får en vesentlig høyere standard enn den nåværende. Det blir gang/sykkelveg parallelt med kjørebanen, og det blir midtrekkverk mellom feltene. Midtrekkverket blir hentet fra E 39 mellom Stangeland og Sandved i Sandnes kommune. Det var ikke lenger behov for det da denne strekningen ble utvidet til fire felt tidligere i år.

AnkoNova har prosjektert begge parsellene som inngår i strekningen Helleland-Skjebadalen. De totale omkostningene for strekningen vil komme på ca. 93 millioner kroner. Hele anlegget skal være ferdig innen 28. oktober neste år.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.