Strekningen som skal utvides går mellom Havneveien og Sjøhagen sør for Stavanger sentrum. Her har vegen to felt og en ÅDT på 16 500. Nå får den to felt til. De to nye feltene blir forbeholdt kollektivtrafikk, i første omgang bare busser, men de kan også brukes av en eventuell bybane, hvis kommunen vedtar at den skal bygges.
Hillevågsveien er nå mellom 17 og 18 meter bred. Etter utvidelsen blir bredden 25,5 meter. På begge sider blir det fortau, sykkelbane og et 2 meter bredt grøntbelte mellom det åpne feltet og kollektivfeltet. Dette er årsaken til den store bredden. På holdeplassene blir grøntbeltet erstattet med plattformer. Det blir to holdeplasser i hver retning på den 800 meter lange strekningen.
På vestsiden av vegen er det en trehusbebyggelse som kommunen ønsker å bevare. Hele utvidelsen skal derfor skje mot øst. Inngrepene blir omfattende, 11 hus skal rives og mange eiendommer blir berørt. Utgiftene til grunnerverv og erstatninger blir tilsvarende høye. De totale omkostningene for vegutvidelsen er beregnet til 170 millioner kroner. Det aller meste av dette beløpet skal kreves inn på bomringen på Nord-Jæren. Fylkeskommunen bidrar med et mindre beløp.
1. juni neste år skal jobben være gjort, men entreprenøren får en viktig delfrist å forholde seg til. Allerede ved skolestart skal en undergang under fv 44 like ved Kvalaberg skole være forlenget. Det er to grunner til den knappe fristen. I skoleåret brukes undergangen av mange elever hver dag, men den må være stengt mens forlengelsen pågår. Dessuten vil arbeidet medføre mye sprenging og pigging som man ikke vil ha like utenfor skolen etter at undervisningen kommer i gang igjen.
Utvidelsen av fylkesveg 44 blir utført i tre byggetrinn. Kontrakten som T. Stangeland Maskin har fått, gjelder første byggetrinn. Det er prosjektert av AsplanViak. Det neste sendes ut på anbud neste vår.