Ifølge Sky News kolliderte det Portugal-registrerte konteinerskipet Solong med den USA-registrerte oljetankeren Stena Immaculate rett før klokka 11 norsk tid mandag.
Solong, som er eid av det tyske selskapet Reederei Köpping, var ifølge Vesselfinder på vei, med en fart på 16 knop, fra fra Grangemouth Skottland til Rotterdam, da det traff tankskipet som lå for anker ved Immingham, 16 kilometer utenfor sørøstkysten av Storbritannia. Det hadde seilt fra Agioi Theodoroi i Hellas for 11 dager siden, og var på vei til Killingholme i Storbritannia.
Det er foreløpig ikke rapportert noe om hva som kan være årsaken til ulykken.
Bilder fra ulykkesstedet som blant annet gjengis på Sky News, viser en voldsom brann. En stor svart røyksøyle stiger opp fra skipene.
Også i en video gjengitt av Mail online og på fotografier fra BBC kan det ses voldsom brann og røykutvikling fra de to skipene.
Kan frakte militært drivstoff
Det 183 meter store tankskipet skal være lastet med jetdrivstoff og ha ligget for anker da det ble truffet av det 140 meter lange konteinerskipet, skriver avisa Mirror.
Stena Immaculate ble bygget i 2017. I august 2023 ble skipet tatt i bruk av det amerikanske selskapet Crowley Government Solutions, og innrullert i Tanker Security-programmet USAs myndigheter opprettet i 2021.
Programmet skal sørge for at det amerikanske Forsvaret er sikret drivstoff-forsyninger ved konflikter eller nødsituasjoner. Ifølge amerikanske transportmyndigheter er 10 tankbåter innrullert i dette programmet. Skipene er eid av private amerikanske selskaper, men skal kunne brukes til militære formål.
Administrerende direktør Erik Hanell i Stena Bulk sier til den svenske avisen Expressen at de eier Stena Immaculate sammen med Crowley, som opererer skipet.
Det er ikke bekreftet at skipet fraktet drivstoff for det amerikanske forsvaret da det kolliderte. Men BBC erfarer drivstoffet som ble fraktet var eid av amerikanske myndigheter. Det amerikanske Forsvaret har flere flybaser i Storbritannia.



Jordskjelv utenfor Vestlandet – rystelser merket i store områder
Gikk i livbåtene
Redningshelikopter, fly og flere fartøy er på vei til de to skipene, melder den britiske kystvakten.
Også The Marine Accident Investigation Branch, som tilsvarer Statens Havarikommisjon i Norge, har sendt et team til Grimsby, og har begynt å samle inn data, opplyser en talsperson til BBC.
Ifølge Mirror gikk mannskapet på begge de to fartøyene i livbåtene etter kollisjonen, som fant sted rundt 16 kilometer fra kysten. Det skal da ha vært flere eksplosjoner ombord på Stena Immaculate.
BBC melder at 32 personer er bragt i land etter kollisjonen, og siterer havnesjefen i Grimsby. Alle disse skal være i live. Det opplyses imidlertid ikke om hvovidt noen av dem er skadd. Det er tidligere meldt at flere fra mannskapene også skal være savnet.
BBC skriver imidlertid at de har snakket med Stena Bulk-sjef Erik Hanell, som sier at mannskapet på MV Stena Immaculate er bragt i trygghet, og at dette dreier seg om mer enn 20 personer.
Vurderer forurensnings-tiltak
Foreløpig er det ikke meldt om utslipp av olje fra de to skipene. Men Mike Ros, som leder byrådet i Hull, sier til BBC at de er svært bekymret over mulige konsekvenser for miljøet i området.
Representanter for Crowley sier til BBC at det er rapportert at jetdrivstoff lekker ut i sjøen fra Stena Immaculate.
En talsperson for den britiske kystvakten sier til BBC at de nå vurderer hvilke tiltak som bør iverksettes for å forhindre eventuell forurensning som følge av kollisjonen.
I 1967 ble sørkysten av Storbritannia rammet av et stort oljeutslipp, etter at tankskipet SS Torrey Canyon gikk på grunn ved Cornwall.

Stålgiganter saksøker amerikanske myndigheter