Konsertillitsvalgt i Aker Solutions, Atle Teigeland, sier til Bergens Tidende at Akers pris var tre millarder kroner høyere enn Aker Solutions tilbud. Dersom det er korrekt, er det en prisforskjell på nær 40 prosent i favør av Hyundai Heavy Industries.
– Jeg kan ikke kommentere detaljer i tilbudene og ikke bekrefte at prisforksjellen er så stor, sier pressetalsmann i Eni Norge Andreas Wullf.
Les også:
Kritiserer regjeringen etter at Goliat glapp
Trygge på kvaltet
Wulff understreker at Eni har fått et godt og gjennomarbeidet tilbud.
– Vi er trygge på kvaliteten og at Hyundai vil levere i henhold til planen. Vi skal huske på at de har bygget 15 tilsvarende flytende produsjonskip tidligere og har lang erfaring i dette, sier Wulf.
Bruker norsk standardkontrakt
Kontrakten med Hyundai skal styres med bruk av norsk standardkontrakt NF 07 og NTK 07 mellom operetørselskapene og leverandørindustrien. Selve kontrakten ble underskrevet søndag kveld.
Allerede denne uken vil Eni ha på plass deler av sitt site-team i Korea. Dette kan være opptil 40 - 50 personer fra oppstart nå, og fram til plattformen ankommer Norge i midten av 2013.
Må til Korea
– Det er fortsatt en god del utstyr som skal kjøpes inn. Disse innkjøpene skal gjennomføres av Hyundai. Det er muligheter for Norsk Industri å tilby sitt utstyr, men da må de være aktive overfor Hyundai, sier Wullf.
Skarv i Korea
Også andre oljeselskaper har plassert større byggeoppdrag i Kora tidligere. Blant annet bygges Skarv FPSO for BP ved Samsung.
Aker Solutions har bygget de fleste av sine understell for flytende produksjonplattformer ved verftet, blant annet Gjøa, og Hyundai er meget klar over kravene som stilles til kvalitet og sikkerhet for norske offshoreleveranser.
Verdens største
Hyundai Heavy industries har verdens største verft for bygging av offshorekontsruksjoner. Området de kan bygge på dekker mer enn 850 mål. Den største kranen kan løfte konstruksjoner på inntil 1600 tonn.
Totalt har verftet gjennomført mer enn 100 totalkontrakter som omfatter ingeniørstjeneste, innkjøp, bygging og installsjon siden verftet slo inn på offshorebanen i 1991.