SAP og Microsoft er veteraner, mens Google er nykommer på bedriftsmarkedet og forbindes gjerne med enkle programmer til privat bruk – i tillegg til kjernevirksomheten annonsefinansiert søketjeneste.
Kritisk
Konsulentselskapet Bouvet sjekker muligheten for å bruke Google wave i forretningskritiske løsninger.
– Vi ønsker å finne ut om samhandlingsverktøyet kan knyttes opp mot bedrifters fagsystemer, som SAP, og samhandlingsløsninger som Sharepoint fra Microsoft, forklarer administrerende direktør Sverre Hurum hos Bouvet.
Bølgen
Wave er en såkalt sanntids samhandlingsløsning som sikter på å integrere funksjoner vi kjenner fra e-post, øyeblikksmeldinger, wiki, sosiale nettverk og dokumenthåndtering. Den er webbasert og fungerer på alle plattformer. Det er i alle fall målet.
Wave ble lansert i fjor høst og er langt fra ferdig utviklet. Det har likevel gjort utvikler Dagfinn Parnas nysgjerrig på mulighetene.
Internasjonalt
– Jeg deltar i den internasjonale faggruppen SAP Mentors, hvor vi har undersøkt mulighetene for å integrere fagsystemer med Wave. Målet er at når flere ansatte samarbeider på en oppgave, skal informasjon og funksjonalitet fra fagsystemene bli integrert på en brukervennlig og naturlig måte. For eksempel kan informasjon om kunden og ordren man diskuterer automatisk bli hentet frem. I tillegg kan man inkludere kunden i en separat del av diskusjonen. Foreløpig er vi på et tidlig prototypstadium, sier Parnas.
Hvem vil samarbeide?
– Det kan bli spennende å se hvilke programvareleverandører som ønsker å samarbeide med Google, sier Hurum.
– Hva er hensikten med å blande Sharepoint og Wave?
– Poenget er å finne den mest effektive løsningen for kunden. Noen ganger er det Sharepoint, andre ganger kan det være en kombinasjon, svarer Hurum.
Gammelt
– Sharepoint blir ofte implementert med dokumenthåndtering i fokus. Samtidig viser studier at bedriftens primære verktøy for samhandling og kommunikasjon er e-post. E-post er en forholdsvis ineffektiv måte å kommunisere på og har ikke endret seg stort på 40 år. Da kan det være et poeng å integrere Sharepoint med en løsning som har samhandling i sanntid og som på en enkel måte kan kobles opp mot bedriftens eksisterende forretningssystemer, sier Parnas.
Usikkerhet
De legger imidlertid ikke skjul på at det er usikkerhetsmomenter knyttet til nykommeren.
– Løsningen er ikke kommet så langt at den kan kalles en betaversjon. Dermed ligger utstrakt bruk noe fram i tid, sier Dagfinn Parnas.
Statoil har forventninger
Statoil er spent på hva Bouvet kan få til. Oljeselskapet er storbruker av Sharepoint og er i ferd med å bygge et internasjonalt nettverk for samhandling.
– Vi har virksomhet i flere enn 20 land og har mye fokus på dokumenthåndtering i våre samhandlingsløsninger. Wave kan være en mer interaktiv måte å besvare kundehenvendelser på fordi den gir mer inntrykk av at partene utveksler informasjon i sanntid, sier Marit Syvertsen ved Record management i Statoils internasjonale avdeling. Hun ble orientert om Bouvets forsøk med Wave på et seminar hos selskapet.
Sikkerhet
Hennes kollega på it og arkitektur, Per Kristian Grønvik er skeptisk til sikkerheten.
– Spørsmålet om hvem som skal ha rettighetene til informasjonen stopper nok de fleste bedrifter i dag. En standardavtale med Google gir selskapet full råderett, mens vi må ha en vanntett avtale som sikrer at bedriftsopplysninger ikke kommer på avveie, sier Grønvik.
Ukjent for Google
Google selv kjente ikke til arbeidet i regi av verken Bouvet eller SAP.
Norgessjef Jan Grønbech hos Google tenker seg om en stund før han svarer på spørsmålet fra Teknisk ukeblad om hva han syns om å blande Google og Microsoft.
– Vi håndterer ikke hypotetiske problemstillinger, lyder svaret.
Han omformulerer seg raskt når han får vite at Bouvet jobber med konkrete forsøk.
– Vi er jo for åpenhet. Det er uproblematisk om andre aktører finner smarte løsninger. Våre verktøy skal jo være tilgjengelig for alle, sier Grønbech.