Med en totalvekt på 66 tonn vil den årlig frakte cirka 120.000 tonn med kalk fra bruddet og ned til havnen for utskipning. Forbruket av fossilt drivstoff på ruten vil reduseres med hele 58.800 liter, og utslippet av CO2 med 156 tonn.
– Vi er veldig stolte av å være pionerer på dette området, sier Ketil Aksnes i Verdalskalk.
– Med den nye bilen i drift vil det også bety mindre støy for beboerne langs vår 20 kilometer lange transportrute, og det blir nok en positiv opplevelse.
Lastebilen er del av Scanias Pilot Partner program, som i samarbeid med kunder tar frem transportløsninger som ikke er introdusert på markedet.
– Scania har allerede en rekke biler med forskjellige transportløsninger i Sverige, men dette er den første vi setter i drift i Norge, sier Tony Sandberg, direktør Pilot Partner i Scania CV.
– Norge er et foregangsland når det gjelder transportløsninger med fokus på å redusere klimabelastningen, og jeg er sikker på at vi kommer til å levere flere biler fra Pilot Partner konseptet vårt til Norge.
– Et langt og godt samarbeide med Verdalskalk gjorde det helt naturlig å kontakte dem da muligheten for å tilby en elektrisk lastebil til deres transporter dukket opp. Verdalskalk har alltid utfordret oss på å finne gode transportløsninger, og alternative løsninger for å redusere utslippene har stått på agendaen i mange år, sier selger i Norsk Scania, Rune Wuttudal.
Lyser opp el-ferge for hørselshemmede