INDUSTRI

Tar styringa over fire skip

SPARSOM: Promas ror og propell i en spesiell løsning gjør framdriften mer effektiv og dermed også redusert  drivstofforbruk, ifølge Rolls-Royce.
SPARSOM: Promas ror og propell i en spesiell løsning gjør framdriften mer effektiv og dermed også redusert drivstofforbruk, ifølge Rolls-Royce. Bilde: Rolls-Royce
Tore Stensvold
24. feb. 2009 - 07:24

Skipsutstyrsleverandøren Rolls-Royce Marine skal sørge for at Kristian Gerhard Jebsen Group ( KGJS) beholder styring og kontroll på sine fire nye cementskip.

KGJS Cement har bestilt fire tankskip på 16800 dødvekttonn beregnet på frakt av cement.

Systemer

Rolls-Royce skal utruste dem med propellsystemet Promas, styremaskiner, tunnelthrustere (styrepropeller), dekksmaskineri, tavler, automasjonssystem og integrert broløsninger levert som ett integrert system.

Ordren er verdt 120 millioner kroner, opplyser Rolls-Royce i en pressemelding.

Bit for bit



Selskapet skryter av å overbevise kundene om at det lønner seg å kjøpe hele systemer av utstyr i stedet for vinsjer, propeller, thrustere og broløsninger enkeltvis og fra ulike leverandører.

– Å selge systemløsninger bedrer og kvalitetssikrer integrasjonen av produktene, sier Geir Bjørkeli, ansvarlig for systemsalg for handelssegmentet i Rolls-Royce.

Nytte og kost

Blant kundene som lot seg overbevise om at det ikke lønner seg med løssalg, er KGJS.

– Vi stoler på Rolls-Royce og bestemte oss for å gå for en systemløsning for dette prosjektet i stedet for å kjøpe bit for bit fra ulike leverandører. Det var en totalvurdering av kost og ytelse, seier Jan A. Berntzen, Vice President, Projects hos KGJS.

Nytt propellsystem

Ifølge Rolls-Royce skal det nye propellsystemet Promas sørge for lavere drivstoffutgifter. Promas består av et ror med bulb og vridbar propell.

Roret er vridd slik at noe av virvelenergien fra propellen blir konvertert til framdriftskraft. En bulb er bygd til roret, og en hubcap (navkapsel) er koblet til propellen.

Mye av innsparingen i kraftbruken oppnås ved å holde en jevn vannstrøm mellom bulb og hubcap, også når roret dreier.

Totalansvar

Dette var blant faktorene som talte for Rolls-Royce, ifølge rederiet.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Sagt opp ulovlig i verneperioden
Sagt opp ulovlig i verneperioden

– Vi var ute etter å redusere drivstofforbruket og vi er opptatt av å prøve ny teknologi. Et godt skipsmanøvreringssystem er også viktig for oss siden skipene våre går hyppig inn og ut av havn. Derfor valgte vi Promas, sier Berntzen.

Han framholder også at det var avgjørende å få en leverandør til å ta fullt ansvar for design, produksjon og oppstart av en stor utstyrspakke.

– Vi forventer at dette vil skape synergieffekter både under konstruksjon og i operasjon, sier Berntzen.

Asia-verft

De fire tankskipene skal byggs ved Ben Kien verftet i Vietnam, et verft i Vinashin-gruppen.

Fartøyene er av siste generasjon sementtankere og skal levers i 2011 og 2012.

Kristian Gerhard Jebsen Group (KGJS) eier skipet Crete Cement, som gikk på grunn utenfor Fagerstrand på Nesodden i november i fjor.

Les også: Crete Cement hevet og flyter

Sementen er ikke farlig

BILDESERIE - Crete Cement på grunn

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.