Fedafjorden bru blir 566 meter lang. Hovedspennet utgjør 335 meter. På sørøstsiden av hovedspennet blir det bare ett spenn på 26 meter mellom tårnet og landkaret. På nordvestsiden blir det fem sidespenn, tre på 44 meter og to på 36,5 meter. Grunnarbeidet for pilarene mellom disse spennene er så vidt kommet i gang.
I neste måned begynner forberedelsene til stålmontasjen. Kablene strekkes over fjorden i august, og i oktober begynner montasjen av stålkassen som bærer kjørebanen. Den blir montert i 36 meter lange og 150 tonn tunge seksjoner. Kranskipet ”Uglen” skal leies inn for å ta løftene.
Hvis alt går etter planen, blir det en rolig periode på hengebrua til vinteren. Stålkassen skal være ferdig montert og sveiset i løpet av januar neste år, men kabler og kjørebane kan ikke males før temperaturen er stabil godt over nullpunktet.
Brua inngår strekningen Handeland-Feda, som er Norges andre OPS-prosjekt. Konsortiet Allfarveg som fikk kontrakten, har påtatt seg å gjøre den 18 km lange vegen ferdig mer enn et år raskere enn det Vegvesenet foreslo da anbudskonkurransen ble utlyst. Strekningen skal åpnes 1. september neste år etter en byggetid på mindre enn 27 måneder. I dag er det ikke noe som tyder på at timeplanen skal sprekke.
For Allfarveg er det viktig å bli ferdig så tidlig som mulig. På OPS-prosjekter er det ingen døgnmulkt hvis åpningen blir forsinket, men da blir det heller ingen inntekter. Vegvesenet betaler ikke en krone før hele jobben er gjort. Når vegen er åpnet, kan Allfarveg kassere inn 1,2 milliarder kroner.
Gode adkomstmuligheter er en viktig årsak til at man kan bygge så raskt. Et nett av småveger gjør det mulig å angripe på bred front. Hadde det ikke vært for Fedafjorden bru kunne jobben vært gjort enda raskere. Når man bygger en hengebru, er man nødt til å ta oppgavene i en bestemt rekkefølge. Mulighetene til forsering er begrensete.
Åpningen av strekningen Handeland-Feda vil bety av E 39 går over Fedafjorden i stedet for rundt den. Vegen blir dermed kortet inn med hele 15 km.
Allfarveg eies av Veidekke ASA og investeringsselskapet Sundt AS. Entreprenørarbeidet utføres av Brødrene Reme, Kruse Smith og Veidekke Entreprenør. Stålmontasjen er satt bort til det nederlandske selskapet HSM.