NYHETER

Tåsentunnelen i Oslo blir oppgradert

Tåsentunnelen i Oslo er den neste som skal oppgraderes for å møte kravene i tunnelforskriften. Det blir en omfattende jobb. Vegvesenet vil gjøre mer enn EU forlanger. Anbudsfristen går ut 19. februar.

Skadene i vegoverbygingen i Tåsentunnelen er ikke større enn at det blir mulig å reparere dem i juli når trafikken er liten. Bildet viser østre portal. (Foto: Anders Haakonsen)
Skadene i vegoverbygingen i Tåsentunnelen er ikke større enn at det blir mulig å reparere dem i juli når trafikken er liten. Bildet viser østre portal. (Foto: Anders Haakonsen) Bilde:
12. jan. 2016 - 12:37

Tåsentunnelen er en 1 338 meter lang to-løps tunnel som inngår i Ring 3. Den ble åpnet i 1999.

Nå skal alt elektrisk utstyr skiftes ut, de plasstøpte delene av tunnelen skal beskyttes mot brann, skader i vegoverbygningen skal repareres, det skal etableres et nytt sedimenteringsbasseng, og de to tekniske byggene skal utvides.

Oppgraderingen er prosjektert av Aas-Jakobsen. I følge Vegvesenets overslag vil entreprenørarbeidet komme på mellom 150 og 250 millioner kroner.

 

Betongen blir brannbeskyttet

Etter at det gamle utstyret i tunnelen er fjernet skal det monteres 5,5 km kabelbruer som skal bære 35 km elkraftkabler, 7 km parkabler og 8 500 km fiblerkabler.

Elektromontasjen omfatter også ca. 1 900 lysarmaturer, 16 nødstasjoner, 46 overvåkningskameraer, to tavler og opptil 39 vifter.

En betydelig del av tunnelen er støpt i åpen byggegrop. I vestre ende gjelder det ca. 150 meter, i østre ende mer enn 300 meter. Disse delene av tunnelen skal dekkes med brannsikre plater. Entreprenøren kan selv velge hva slags plater som skal brukes, bare de tilfredsstiller Vegvesenets krav.

Utvidelsen av de tekniske byggene er nødvendig for å kunne tilfredsstille nye krav til separasjon av nødstrøm og normalkraft.

 

Sedimenteringsbasseng over tunnelen

Tåsentunnelen har et lavbrekk. Vann som renner inn må derfor pumpes ut. Hittil har vannet gått rett fra pumpesumpen til avløpsnettet. I framtida vil vannet bli pumpet opp til et sedimeteringsbasseng før det slippes videre. Bassenget skal ligge like under bakken slik at slammet kan tømmes ovenfra.

Mellom tunnelløpene er det fire tverrforbindelser. Disse går gjennom i bart fjell. Nå skal vegger og heng dekkes med elementer.

Begge tunnelløpene skal være åpne for trafikk på dagtid det meste av anleggstiden. Arbeidet vil foregå om natten. Det eneste som kan utføres om dagen er reparasjon av skader i vegoverbygningen. Det skal gjennomføres i juli i år. Mens det pågår blir det bare trafikk i ett løp. Det øvrige arbeidet må fullføres høsten 2017.

 

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.