Det sier Tekna i en uttalelse fra Teknas representantskapsmøte som ble arrangert 9.-11. juni i Tromsø. 210 delegater var på plass av Teknas på fagforeningens øverste organ, som arrangeres annethvert år.
I utatelsen vises det til at dagens energipolitiske og økonomiske samfunnsbilde gjør samtidig en revidering av Nasjonal Transportplan mer krevende enn på lenge.
– Vi ser at den pågående strategiplan-prosessen har store politiske dilemmaer med målkonflikter i seg. Tekna mener at det derfor vil være svært viktig å skille fag og politikk på en ryddig måte, heter det.
Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
– Enklere å utnytte alle mulighetene som IFC gir
Tekna støtter Samferdselsdepartementets videreføring av NTP-modellen og mener det er viktig å sikre den kontinuiteten som Nasjonal Transportplan-regimet representerer.
– Vi er opptatt av at det faglige grunnlaget er metodisk ryddig og har sterk integritet, med et tydelig skille mellom faglig grunnlag og politiske meninger og særinteresser.
Tekna vil sikre faglig kompetanse på alle nivåer som kreves for å forstå viktigheten av, bestille og gi svar på de utredningene som er fundamentet for videre arbeid, slik at de er tilrettelagt for en god og åpen politisk debatt, sier Tekna i utttalelsen.
Forslagsstiller var Liv Nordbye fra Teknas Oslo-avdeling. Hun leder også Norsk Veg- og Trafikkfaglig Forening (NVTF), på vegne av Tekna-medlemmer i NVTF.