Citadine kan være framtidas bil. Se bildeserie her .
- Denne bilen er vår egen tekniske oppfinnelse. Citadine kan kjøre 500 km på en liter bensin, sier pro-motor Kristian Tovsen og bifalles av Kåre Lykseth.
- Vi fikk kjørt bare ett av to løp i VM. Søndag streiket motoren, og den gikk på fullt turtall hele tiden, slik at vi måtte bryte løpet. Antakelig fikk vi noe drivstoff med litt urenhet, og det var nok til å lage trøbbel, sier prosjektleder Kåre Lykseth.
Men det norske laget imponerte likevel og fikk mye skryt og lovord på veien framover.
En dansk bil vant løpet etter å ha tilbakelagt hele 671 kilometer på en liter bensin!
- De satset ikke på design, slik som oss, sier Lykseth, som vil jobbe videre med prosjektet de neste ukene, og satser på seier neste år.
Design
Tenk deg å kunne kjøre hele Norge på langs med en liter bensin. Nå kan det snart være mulig. Unge forskere fra Norge jobbet på spreng for å presentere sin framtids-bil, i et slags VM for unge forskere i Frankrike.
Det var aller første gang Norge stilte med et team i dette prestisjefylte mesterskapet der reglene er enkle: Det lag som klarer å konstruere en bil som kjører lengst på en liter bensin har vunnet.
Teknisk Ukeblad møtte det norske laget med det tekniske vindunderet. Ikke mange kan skryte av å ha en doning som bruker en liter bensin på avstanden Oslo – Trondheim¿
Bybil
I motsetning til mange av de andre nasjonene som stilte opp, har det norske laget laget en farkost som faktisk ser ut som en bil, og som faktisk kan kjøres på norske veier.
Det ble konkurrert i ”bybil-klasse” (Urban Concept) og en Prototype-klasse for de litt mer spesielle bilene som kanskje bare har tre hjul og et skall og der du må ligge nesten flatt for å kjøre. Vi deltar i førstnevnte klasse i konkurransen som heter ”Shell Eco-Marathon”. Dette er ikke bare lek og moro, men seriøs forskning for å skape en mer miljøvennlig bil, sier prosjekteder Kåre Lykseth i TECC, en gruppe avgangsstudenter ved Industriell Design-linja på Høgskolen i Østfold.
- Målet er klart: Vi deltar for å vinne, sier Lykseth.
TuneEcoCarConcept (TECC) består av seks ingeniørstudenter ved Industriell Design. De har designet, bygget og finansiert en bil på åtte måneder. Citadine er Norges første og eneste deltaker til årets Shell Eco-Marathon i slutten av mai.
High-tech prosess
- Vi modifiserer en 135-kubikks Honda forgassermotor til en elektronisk innsprøytningsmotor. Dette er forholdsvis nytt på så små motorer. I tillegg har vi kun benyttet oss av ny teknologi og nye materialer. Dette har alt i alt blitt en svært high-tech prosess, sier Tovsen.
Blant annet har de knyttet til seg 3D-eksperten Even Erichsen fra www.3dinmedia.no for å ta seg av de fotorealistiske rendringene av Citadine.
Prosessen startet med hundrevis av konseptskisser hvor det ble tatt hensyn til faktorer som spiller inn på luftmotstand og aerodynamikk etc – i tillegg til det faktum at bilen skal brukes i en bysituasjon (Et Urban Concept).
- Etter flere innsnevringer og begrensninger, falt vårt endelige konsept på en dråpeformet bil som er bygget i lengderetning fremfor i bredde. Sjåfør og passasjer sitter bakenfor hverandre og ikke ved siden, slik som er vanlig i tradisjonelle biler.
Det ble laget en leiremodell i skala 1:4 av det endelige resultatet, og halvparten av denne ble scannet med 3D-scanner på Berkano i Oslo. Av dette fikk vi en svært grov datamodell av den éne siden av bilen.
Etter to måneder med ´oppstramminger´ (samt en speiling) av de geometriske
dataene var fresefilene til støpeformene ferdig. Disse ble så frest ut av firmaet Shape i Ålesund av materialet Renshape levert av Lindberg og Lund i Vestby. Formene ble så transportert fra til Biobe i Fredrikstad hvor de ble bearbeidet og preparert til støp.
Flere hundre timers jobb
Her gikk det med flere hundre timers arbeid for å oppnå den rette overflatetoleransen for å sikre slipp ved avforming.
- Selv en stø produksjonsbedrift som Biobe har ikke lang erfaring med støping av karbonfiber. Pål Feduik fra High Performance Composites (HPC) gjorde derfor grovarbeidet for oss i forhold til støpingen. Formen ble først smurt inn med flere lag poreforsegler og slippmiddel, - videre la vi på et lag overflateresin(gelcoat). Når resinen hadde herdet i 24 timer var alt klart for støpingenen: Overflatematten (twill-duk) på 220g/m2 først, så DB450 (triaksial) på 450g/m2, videre ensrettede fiber i A-stolper og forsterkninger, divinycellkjerner i dører og utsatte områder – og til slutt enda et lag med DB450 før vi avsluttet med Peel-Ply (bleeder), breather og til slutt vakuumbag'en.
Vakuumet ble som vanlig satt i én ende av formen, og resinen blir tilført i den andre. Resinen ble trukket med 1 kg/cm2 trykk gjennom hele formen. Etter en suksessfull avforming, ble karosseriskallene etterherdet på 75 grader hos RotoStøp i Fredrikstad.
Kan bære en elefant
Vel tilbake i Høgskolens lokaler ble de to karosseridelene støpt sammen til én – og vinduer, dører og lykter ble skjært ut.
- Det gjensto masse sparkling og pussing av karosseriet før finishen ble som ønsket. Nylig ble bilen ´lakket´ med folie fra 3M. Vinduer og lykter lagde vi egne støpeformer til hos Noveas i Halden. Plexx i Fredrikstad støpe selve ´glassene´, som består av 3mm akryl.
Chassiset er også laget i karbonfiber: Her er det en 30mm divinycellkjerne i midten med karbon på hver side – og er styrkeberegnet til å bære en elefant.
Hjulopphenget er også egendesignet, - men selve sveisingen har foregått på Profesjonell Mekanikk i Sarpsborg. Motoren er en 135 ccm 4-takts Honda industrimotor – som er fininnstilt for minimalt bensinforbruk.
Front- og baklysene er egendesignet og bygget med svært lyssterke dioder. I front finnes det 6 stk. 3 Watts 1000mA dioder som er beregnet å tilsvare en vanlig bils nærlys. Bak finnes en lyslist med over 80 dioder (også egenprodusert) – med både blinklys, kjørelys og bremselys. Disse trekker kun 20mA – men er til gjengjeld svært lyssterke. Alle diodene ble produsert i Taiwan etter bestilling...
Alt egenprodusert
- Det eneste på denne bilen som ikke er egenprodusert er hjulene (med dekk), bremsene (som er 2-krets hydrauliske bremser med 4 skivebremser) og motoren (som er levert fra Honda), sier Tovsen og Lykseth.
På Shell Eco-Marathon ønsker de å vinne følgende priser: designpris, forbrukspris, sikkerhetspris og hospitality-pris. Men før de kan innkassere eventuelle priser venter en slitsom biltur på over 200 mil til Nogarobanen i Frankrike.
De norske oppfinnerne vil prøve å sette verdensrekord i sin klasse med sin spesialkonstruerte bil. Da må de legge seg i selene, bokstavelig talt:
- Verdensrekorden er på over 340 mil på én liter drivstoff i Prototype-klassen, der bilene ofte ikke veier mer enn 25 kilo. Rekorden i vår klasse ligger lavere, ettersom det stilles større krav til at denne likner på en bil. Det er en tøff utfordring, sier Kristian Tovsen, primus motor i prosjektet. Målet er altså å se hvem som klarer å lage en bil som er så billig i drift at den kan gi oss en pekepinn på hvordan framtidsbilen skal se ut.
Konkurransen foregår imidlertid på en flat bane, og etter 7 runder regner man ut hvor langt bilen ville gått på kun en liter drivstoff. For å spare mest mulig av det lille drivstoffet de vil bruke skal de kun akselerere fire ganger i løpet av sju kilometer.
- Vi skal nå forske på hvor langt det lønner seg å trille, sier gutta.
De bruker bensin som drivstoff, og har bygd om motoren sjøl. Bilen er som nevnt en toseter, har mopeddekk, er 121 cm høy, 124 cm bred, 263 cm lang og veier under 100 kilo totalt.
Vi har altså døpt bilen Citadine – som på fransk betyr Urban med appell til kvinnen. Vi håper det kan sjarmere jurien.
VM for unge bil-oppfinnere
Dette er verdens største og eneste ”biloppfinner-VM” og gutta er stolte av å være de norske representantene blant 250 lag. Og de satser stort.
Budsjettet for prosjektet er 2,6 millioner kroner, 18 unge forskere er involvert og bare det å bygge prototypen kostet 600 000 kroner i materialkostnader.
- Vi har jobbet natt og dag med dette i åtte måneder nå, og har blitt fortalt at dette er Norges dyreste selvfinansierte studentprosjekt. Vi må trå til. Vi skal jo kjøre om kapp med deltakere fra hele verden. Både Japan og Brasil satser tungt. Bilen er laget i lett karbonfiber, sier Lykseth.
TECC-teamet håper å vinne både drivstoff-prisen, bevertningsprisen, designprisen og sikkerhetsprisen. Citadine skal bruke 1/50-dels liter på mila. Det vil i praksis si Oslo – Trondheim på en liter bensin. Da er riktignok ikke motbakker medregnet¿
- Og hva er toppfarten på vidunderet?
- Eh¿70 km/t. Denne er foreløpig bygd for miljø, ikke fart, smiler de norske ”Petter Smart”-deltakerne. Fem hestekrefter skal sparke fra underveis.
- Vi har laget en bil som skal oppfylle alle veitrafikklovens krav, bortsett fra krasjtesten. Dette er framtidas bil, avslutter det optimistiske norske teamet.