Teknisk Ukeblad opplever en svak nedgang i lesertallene fra Mediebedriftenes Landsforening og TNS Gallup. TU hadde ved siste måling 286.000 lesere som er nedgang på 16.000 fra samme måling for et år siden. Totalt sett hadde magasiner og ukebladene en vekst på 1,9 prosent det siste året.
– At vi opplever en svak nedgang er ikke overraskende da vi har redusert antall utgaver fra 22 til 18 i år. Vi er fremdeles blant de 10 største magasinene i Norge og opplever en økning i antall abonnenter til tross for omstilling og mye nedbemanning blant ingeniører og teknologer i oljeindustrien, sier redaktør Tormod Haugstad.
Ytterligere vekst
Opplaget til Teknisk Ukeblad ligger nå på 135 000 blader på årets 18 utgaver. På grunn av en kraftig svikt i antall stillingsannonser på papir vil TU neste år utgi 11 utgaver og satse sterkere på ytterligere vekst i sine digitale kanaler.
– Teknisk Ukeblads mål for neste år er å lage et bedre og fyldigere magasin. Vi ønsker å være ledende på nyhetsreportasje om temaer som er viktige for ingeniørmiljøene, slik vi har gjort i det siste med flere saker om konsekvensene av økt anbudskonkurranse fra utenlandske selskaper på store utbyggingsprosjekter både innen oljeindustrien og på vei og bane i Norge, sier Haugstad.
Les også: TU Media kjøper Mediehuset TEK
20 prosent av befolkningen
Totalt sett har imidlertid aldri TU nådd ut til flere lesere. Tu.no når ukentlig i overkant av 250.000 brukere ukentlig. 1. september i år overtok også Teknisk Ukeblad Media Mediehuset Tek fra Amedia.
Til sammen når nå Teknisk Ukeblad Medias ulike titler tett opp mot 20 prosent av den norske befolkningen hver uke.
Les om sammenslåingen: TU + Tek = en ny og større teknologipakke
Papir faller, mobil stiger
Den overordnede trenden i mediemarkedet viser at bruken av papiraviser fortsetter å gå kraftig ned. Samtidig er nettlesingen i ferd med å stagnere, mens nordmenn i stadig større grad bruker mobilen for å få medieinnholdet de ønsker seg.
På ti år har bruken av mobilen som mediekanal økt fra omtrent null til 60 prosent daglig bruk blant nordmenn.
Innenfor de tradisjonelle etermediene TV og radio, holder radio seg på omtrent det samme nivået det har gjort de siste 20 årene. 67 prosent av nordmenn hører daglig på radio. TV-tittingen er imidlertid på vei ned. 73 prosent av nordmenn ser nå daglig på tradisjonell TV.
Lesertallene blant papiravisene fortsetter sitt dramatiske fall. Siden forrige halvårsmåling høsten 2014 er nedgangen på 10,3 prosent. Denne gangen er det heller ingen undergrupper av papiravisene som ikke merker fallet.
Verst går det utover VG som har mistet 21 prosent av sine lesere på ett år. Av de større papiravisene er det kun Klassekampen som kan vise til økning, men på beskjedne ett prosent.
Les også: TU lanserer egen virtual reality-seksjon