KARRIERE

Teknisk Ukeblad styrker posisjonen

I forhold til andre magasiner.

Teknisk Ukeblad er blant mediene som klarer overgangen til ny målemetode best.
Teknisk Ukeblad er blant mediene som klarer overgangen til ny målemetode best. Bilde: Håkon Jacobsen
Roald RamsdalRoald RamsdalJournalist
20. sep. 2012 - 17:16

Lesertallene fra den nye Magasin- og Ukepresseundersøkelsen ble offentliggjort av Mediebedriftenes Landsforening i går.

Sammenliknet med konkurrenter som Kapital og Dine Penger, går Teknisk Ukeblad minst tilbake med nytt system for å beregne lesertall.

Lesertallene har utviklet seg på følgende måte fra gammel til ny metode:

  • Teknisk Ukeblad: Fra 340 000 lesere til 262 000 lesere.
  • Kapital: Fra 261 000 lesere til 173 000 lesere.
  • Dine Penger: Fra 385 000 lesere til 251 000 lesere.

Les også: Teknisk Ukeblad kjøper seg inn i Watt

Opplagsøkning

– Vi er blant de mediene som klarer overgangen til en ny målemetode best, sier Jan M. Moberg, utgiver og administrerende direktør i Teknisk Ukeblad.

Han mener oppslagsveksten til Teknisk Ukeblad er illustrerende for utviklingen: Opplaget økte med nær fire prosent, fra 117 000 i fjor til 121 000 i år.

– Vi er en fremmed fugl blant norske medier, med en oppslagsvekst på papir, sier Moberg.

Han har tro på opplagsvekst de neste par årene også.

– Fremgangen forplikter oss til å gi leserne kvalitet og til å bevare profilen vår, legger Moberg til.

Les også: Tekna passerer 60.000 medlemmer

Nytt design

– Vi vil jobbe for å bli enda bedre på innhold. Vi ønsker å være nyhetsledende på teknologirelevante saker og dermed påvirke samfunnsdebatten, sier ansvarlig redaktør Tormod Haugstad.

Han forteller at leserne har gitt positive tilbakemeldinger på at Teknisk Ukeblad skiftet utseende i løpet av det siste året:

– I januar fikk bladet nytt design. Dette ble gjort for å gi bladet et tydeligere og mer moderne magasinpreg i tillegg til at vi har innført en seksjon som heter “Teknisk sett” og en temaseksjon for våre viktigste bransjer, olje/gass, energi, industri og bygg/anlegg, sier Haugstad.

– Denne produktutviklingen har vært viktig for å gjøre bladet mer lesevennlig og for å spille på lag med vår nettutgave tu.no som har doblet trafikken hittil i 2012, og de siste to ukene i snitt har hatt 145.000 unike brukere. Til sammen blir TU på nett og papir Norges ledende teknologiportal, sier Haugstad.

Leses grundig

MBL har også lansert en indikator for å måle hvor grundig magasinene blir lest.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Indikatoren brutto lesing (GEP) inneholder tre komponenter: selve lesertallet, antall ganger en gjennomsnittlig leser en utgave og andel av bladet lest.

Også på den nye indikatoren scorer Teknisk Ukeblad høyere enn konkurrentene Kapital og Dine Penger.

– Den nye indikatoren viser at vi blir lest grundigere enn konkurrentene, sier Jan M. Moberg.

Les også:

– Yme hadde en mangelliste med 20000 punkter

Her seiler verdens største vikingskip  

Tredimensjonal laserskanner gjør jobben som sikkerhetsvakt  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.