Lesertallene fra den nye Magasin- og Ukepresseundersøkelsen ble offentliggjort av Mediebedriftenes Landsforening i går.
Sammenliknet med konkurrenter som Kapital og Dine Penger, går Teknisk Ukeblad minst tilbake med nytt system for å beregne lesertall.
Lesertallene har utviklet seg på følgende måte fra gammel til ny metode:
- Teknisk Ukeblad: Fra 340 000 lesere til 262 000 lesere.
- Kapital: Fra 261 000 lesere til 173 000 lesere.
- Dine Penger: Fra 385 000 lesere til 251 000 lesere.
Les også: Teknisk Ukeblad kjøper seg inn i Watt
Opplagsøkning
– Vi er blant de mediene som klarer overgangen til en ny målemetode best, sier Jan M. Moberg, utgiver og administrerende direktør i Teknisk Ukeblad.
Han mener oppslagsveksten til Teknisk Ukeblad er illustrerende for utviklingen: Opplaget økte med nær fire prosent, fra 117 000 i fjor til 121 000 i år.
– Vi er en fremmed fugl blant norske medier, med en oppslagsvekst på papir, sier Moberg.
Han har tro på opplagsvekst de neste par årene også.
– Fremgangen forplikter oss til å gi leserne kvalitet og til å bevare profilen vår, legger Moberg til.
Les også: Tekna passerer 60.000 medlemmer
Nytt design
– Vi vil jobbe for å bli enda bedre på innhold. Vi ønsker å være nyhetsledende på teknologirelevante saker og dermed påvirke samfunnsdebatten, sier ansvarlig redaktør Tormod Haugstad.
Han forteller at leserne har gitt positive tilbakemeldinger på at Teknisk Ukeblad skiftet utseende i løpet av det siste året:
– I januar fikk bladet nytt design. Dette ble gjort for å gi bladet et tydeligere og mer moderne magasinpreg i tillegg til at vi har innført en seksjon som heter “Teknisk sett” og en temaseksjon for våre viktigste bransjer, olje/gass, energi, industri og bygg/anlegg, sier Haugstad.
– Denne produktutviklingen har vært viktig for å gjøre bladet mer lesevennlig og for å spille på lag med vår nettutgave tu.no som har doblet trafikken hittil i 2012, og de siste to ukene i snitt har hatt 145.000 unike brukere. Til sammen blir TU på nett og papir Norges ledende teknologiportal, sier Haugstad.
Leses grundig
MBL har også lansert en indikator for å måle hvor grundig magasinene blir lest.
Indikatoren brutto lesing (GEP) inneholder tre komponenter: selve lesertallet, antall ganger en gjennomsnittlig leser en utgave og andel av bladet lest.
Også på den nye indikatoren scorer Teknisk Ukeblad høyere enn konkurrentene Kapital og Dine Penger.
– Den nye indikatoren viser at vi blir lest grundigere enn konkurrentene, sier Jan M. Moberg.
Les også:
– Yme hadde en mangelliste med 20000 punkter