Midt under behandlingen av Nasjonal transportplan sier Oddvard Nilsen sier til Teknisk Ukeblad at han tar det for gitt at de midler som er lagt inn fra regjeringens side er i samsvar med hva Jernbaneverket måtte ha behov for.
– Ingenting er verre enn om komiteen skal kommentere tekniske detaljer, sier lederen av Stortingets samferdselskomité.
Det som for Nilsen er tekniske detaljer er i klartekst følgende: Lieråsen jernbanetunnel er 11 kilometer lang og mangler rømningsveier. Tunnelen har en høydeforskjell som gjør at den ved en brann vil fungere som skorstein, på samme måte som under den katastrofale brannen i Østerrike i november 2000.
Tunnelen er i så dårlig forfatning at stein og betongstykker løsner fra tunneltaket og faller ned i skinnegangen. Daglig frakter NSB om lag 20.000 passasjerer gjennom Lieråsentunnellen.
I forslaget til Nasjonal transportplan er det satt av 500 millioner kroner til rehablilitering av Lieråsentunnellen. Ifølge opplysninger Teknisk Ukeblad sitter med, vil rene sikringstiltak alene kreve 600 millioner kroner. Totalt skal en rehabilitering koste 850 millioner kroner.