Ingen annen ny fransk bil - bortsett fra C4 Grand Picasso (syvseteren), bruker - ifølge fabrikkens prosjektingeniører - så mye høyfast stål i karosseriet.
Men for at ikke ”overbygget” skal bli for tungt, er nå alle noder (knutepunktene i fagverket) bygget av svært robust nylon (polyamid), innvendig fylt opp av et stivt strukturskum.
Tungt under midjen
De tunge elementene i fagverket sitter i fronten, i hekken og langsgulvet – på tvers og på langs.
Bilen er slik bygget at kollisjonskreftene til større delen tas opp nedenfor midjen. I hovedsak brykes mikrolegert finkornstål med strekkfasthet over 500 MPa, enkelte steder helt opp i 750.
Stål hjuloppheng
Før beflittet Citroën seg på å bygge dyre, flotte og tildels kompliserte hjuloppheng. Stort sett startet dette med DS 19 i 1957.
Det var to ledestjerner her: Comfort, og Dynamique. Nå er det stålfjærer rund baut, konkurransen tvinger fabrikken i retur m.h.t. opphenget.
Vektavpasset
Forstillingen er en typ MacPherson - selv sier ingeniørene at den er litt pseudo - med triangulære bærearmer og krengningsstabilisator.
Bærearmene, styringen og traversen er forsterket og dimensjonert etter forstillingens vekt, som er høyere i MPV-versjonen samenlignet med i en vanlig C4. Det er alt dette som gjør den litt pseudo i forhold til standard-MacPherson.
Spansk prøve
Bak sitter en tverrbjelke og en krengningsstabilisator, med skråttstilte støtdempere for ikke å stjele plass fra bagasjerommet.
Dimensjoneringen og stivheten gir godt veigrep, det viser en prøvekjøring i Spania. Konstruksjonen er slik utformet at fabrikken enkelt kan veksle mellom konvensjonell eller luftfjæring.
Luftfjæringen består av en styreenhet, en pumpe med kompressor og tre magnetventiler, to høydesensorer og to belger/luftputer
Demper støy utenfra
Fabrikken har innført støydempingstiltak for å holde på komforten: Bakhjulsopphenget er montert til chassiset på hydrauliske fester, dette reduserer både veistøy og ulyder fra ujevnheter i veibanen.
Modellen kan leveres med lyddempende, laminert glass i siderutene som kompletterer fordelen med den lyddempende frontruten, som er standard for bilen.
Vindsus har også blitt redusert til et minimum takket være bilens form, og med doble tetningslister i dører og vinduer. Bilen har en luftmotstand på 0,31 og et motstandstall Cd.A på 0,81.
Luftstyring
En føler plassert foran luftinntaket til kupeen måler kvaliteten på luften utenfor bilen. Dersom det er nødvendig, stenges luftinntaket til kupéen, og resirkulering av luft starter automatisk. Dette systemet er standard på noen utstyrsnivåer. Det kan gjenkjenne hydrokarboner og nitrogenoksider, og forhindrer disse i å komme inn i kupéen når forurensningen i luften ute når et bestemt nivå.
Elektronisk girkasse
I bensinmodellene til Citroën C4 Picasso 5 sitter en 1.8i 16V på 127 hk DIN, med en manuell 5-trinns girkasse, og en 2.0i 16V på 143 hk DIN med en elektronisk 6-trinns (halvautomat) girkasse eller – avhengig av land – en 4-trinns automatkasse,
Dieselmodellene har to motoralternativer med partikkelfilter som standard, motoren HDi 110 hk med en 5-trinns manuell kasse eller en elektronisk 6-trinns girkasse - og HDi 138 hk med en elektronisk 6-trinns girkasse eller en 6-trinns automatkasse.
Ryddet plass
Betjeningen for den 6-trinns elektroniske girkassen og automatkassen er plassert på bortsiden av rattet, nær toppen.
Dette frigjør plass i midten av dashbordet. Citroën har egentlig tatt bort hele den tradisjonelle midtkonsollen, der girvelgeren satt før.
Denne finner altså bak rattet, og den består av en funksjonsvelger og hendler for manuelt girskift.
Betjeningen sitter på ratt-stammen og følger med når du justerer rattet i høyde eller dybde.
Mye mer er nytt
Mye annet er også nytt i disse to modellene (C4 Picasso og C4 Grand Picasso).
Her er litt av det:
- Fast rattnavpanel: De viktigste komfort- og førerassistansefunksjonene er samlet i sentrum av rattet slik at de er lett tilgjengelige for føreren. I stedet for en spredt plassering av betjeningen har man dermed funnet frem til en ergonomisk løsning som forenkler bruken.
- Automatisk, elektrisk parkeringsbrems: Den nye, elektriske parkeringsbremsen som sitter på dashbordet har gjort det mulig å ta bort håndbremsen mellom forsetene. Bilen har dessuten bakkestart-assistent, utstyr som holder den i de sekundene det tar å flytte høyre fot fra brems til gass ved bakkestart.
- God plass: Som i Citroëns øvrige kompakte MPV-modeller, har rad to et flatt gulv og tre individuelle seter med lik størrelse (45 cm bredde), hvor alle tre baksetepassasjerer har det like bekvemt. Ikke noe s,alhans, altså. Alle seter er regulerbare 13 cm i lengden og kan også innstilles i posisjon ”komfort”, med justering av seterygg og sittepute. Benplassen er god, den største i sin kategori - mellom 70 og 95 cm avhengig av forsetenes posisjon. Albuebredden i denne bilen gir sammen med Xsara Picasso en topplassering i kategorien for 5-seters MPV-modeller. Det er også den mest enhetlige mellom seterekkene: 1,51 m foran, 1,50 m bak.
- Modubox: C4 Picasso kan utstyres med en tralle kalt Modubox. Den gjør det enklere å dele opp bagasjerommet, eller å frakte ting utenfor bilen. Den uttagbare trallen har et stivt chassis (maksimal vekt 22 kg) og en myk tøyveske på 40 liter som også kan tas ut, eller den kan istedet fås med en kjølebag som rommer 37,5 liter.
Tøff trilletralle
Modubox har god ergonomi (høyt og robust håndtak, enkel å åpne og lukke) og kan brukes i og utenfor bilen. Tralla er unektelig et mangesidig tilbehør, som utenfor bilen kan gjøre nytte som shoppingvogn (chassis pluss veske), som tralle for transport av tunge ting) eller at du bare bruker vesken.
Takket være store gummikledd hjul, er det enkelt å dra trallen ute. I sammenslått tilstand spennes den fast med en rem på høyre side i bagasjerommet.
Matt
I bagasjerommet ligger en vendbar beskyttelsesmatte, med én plysjside og én gummiside.
Gummisiden er enkel å rengjøre, og er praktisk ved transport av skitne gjenstander i bagasjerommet. Eller bikkja, etter turen!