Under verdens desidert største idrettsarrangement, sommer-OL, pleier det å være rundt 10 000 pressefolk akkreditert for å skrive hjem om de siste sportsprestasjonene.
Under CeBIT, som er verdens største forbrukerelektronikkmesse, var det i fjor rundt 8000 pressefolk til stede. Da rekorden ble satt for noen år tilbake, var det over 10 000 pressefolk innenfor messegjerdene. 4. til 9. mars braker det på ny løs i Hannover.
I 1993 var det totalt 70 pressefolk som dekket det som nå heter Mobile World Congress (tidligere GSM World Congress).
Interessen for mobiltelefoner, avanserte tjenester og nye tekniske løsninger har eksplodert. I forrige uke valfartet 2700 pressefolk fra hele verden til Barcelona på jakt etter de siste teknologinyhetene.
En kortslutning ville være å påstå at teknologistoff og forbrukerrettet journalistikk er mer populær enn sport. Men med den enorme medieinteressen som nå vises for det siste innen elektronikk, mobiltelefoner og duppeditter, er det kanskje ikke lenge til det blir sant? TH