Når business blir gøy!
Snart åpner dørene for verdens største messe for spillindustrien. Spillmessen E3 bærer navnet «Where Business Gets Fun» og arrangeres ved Los Angeles Convention Center fra 10. til 12. mai. Til sammen vil 400 utstillere fra 80 ulike land være representert, blant dem norske FunCom.
I 2005 ble over 1000 nye data- og videospillprodukter vist frem for første gang. Men i tillegg til å få meg seg de siste teknologi- og spillnyhetene, kan besøkende lære av de store navnene i industrien. Konferanseprogrammet er pakket av kjente utviklere som for eksempel Will Wright, som kan fortelle om sitt neste spill, Spore. I dette spillet er handlingen rett og slett evolusjonerende: du skal utvikle skapninger fra amøbenivå og lage hele universer.
Men det er ikke bare de kreative sjeler som løfter på sløret. Konferanseprogrammet legger også vekt på næringsutvikling. Et av temaene er produktplassering i spill og om mulighetene i spillindustrien til å generere reklameinntekter. For tredje gang skal også utstillingen «Into the pixel» vises. Utstillingen som viser kunst fra spillbransjen, er satt sammen av anerkjente kunsteksperter og spillveteraner. –Spill er en veldig viktig del av popkulturen og påvirker ikke kun de digitale kunstformene, men også film, litteratur og til og med mote, heter det i en pressemelding
Toppskuespillere i Drømmefall
Funcom har annonsert tidenes skuespillerliste for spillet «Drømmefall: Den Lengste Reisen». Blant navnene er Ingeborg Raustøl, Petronella Barker, Ove Christian Owe , Trond Brænne, Nicolai Cleve Broch, Janne Formoe, Dagfinn Lyngbø, Silje Stang, Nils Vogt, Håvard Bakke, Mari Maurstad, Samsaya, Silje Færavåg og Tommy Karlsen.
Programvare for ansiktsroboter
Tidligere i vinter slapp programvareselskapet Softimage programmet Face Robot. Programmet skal være det første programmet som kun er dedikert til oppgaven å skape troverdige ansiktsanimasjoner for film og spill. Med kun seks steg kan brukere generere emosjonelle uttrykk som etterligner de naturlige uttrykk. Programvaren skal fungere med de fleste større 3D programmer.
– Troverdig ansiktsanimasjon er noe av det vanskeligste å få til, sier visepresident Marc Stevens i Softimage. I et lanseringsintervju med magasinet VFXWorld sier han at underholdningsindustrien hittil har tatt til takke med teknologi utviklet av fagmiljøene for datagrafikk. Med Face Robot har man sett på teknologiutvikling sett fra underholdningsindustriens behov.
– I filmverdenen er skuespillet det aller viktigste. Når man spiller, er ansiktet det viktigste. Vårt mål har vært å lage en plattform for å forbedre digitalt skuespill, sier Stevens.
Ungdom synes piratkopiering er ok
86 prosent av unge dansker i åttende klasse synes det er helt i orden å kopiere musikk og film. Dette kommer frem i en undersøkelse utført av det danske Barnerådet.
I samme undersøkelse svarer bare fem prosent av de spurte at det er i orden å stjele. Det tyder altså ikke på at de unge oppfatter piratkopiering som ulovlig, skriver Danmarks Radio på sine nettsider. Den danske musikkbransjen er rystet over undersøkelsen og overveier nå å lage en målrettet kampanje mot foreldre som de mener ofte er uvitende om hva som foregår når de unge sitter ved datamaskinen.