Mest populære dataspill
Her er en liste over de tjue mest solgte spill i Norge over disk det siste halvåret:
1. Buzz: The Music Quiz. (PS2/SCEE)
2. Need For Speed: Most Wanted (MULTI/EA)
3. Buzz: The Big Quiz (PS2/SCEE)
4. Singstar Norske Hits (PS2/SCEE)
5. The Elder Scrolls IV: Oblivion (MULTI/TAKE2)
6. Gudfaren (MULTI/EA)
7. World Of Warcraft (PC/VUG)
8. The Sims 2 (PC/EA)
9. Singstar 80's (PS2/SCEE)
10. Torino Olympiske Vinterleker 2006(MULTI/TAKE2)
11. Eyetoy Play 3(PS2/SCEE)
12. Fifa Street 2 (MULTI/EA)
13. GTA Liberty City Stories (PSP/TAKE2)
14. Battlefield 2 (PC/EA)
15. The Sims 2 Forretningsliv (PC/EA)
16. Fifa World Cup 2006 (MULTI/EA)
17. Ringenes Herre: Kampen om Midgard 2 (PC/EA)
18. SSX On Tour (MULTI/EA)
19. Sly Racoon 3: Honor Among Thieves (PS2/SCEE)
10. Ice Age 2 (MULTI/VUG)
Kilde Faro-journalen
(Notis 2)
Nokia satser på mer underholdning
Nokia og Warner Bros Digital Distribution har inngått en avtale som innebærer at eiere av visse serier med Nokia-telefoner får tilgang til Warner Bros' utvalg av underholdningsprodukter. Warner Bros står blant annet bak filmer som V for Vendetta og Charlie og sjokoladefabrikken .
(Notis 3)
Digitalt ansiktsløft for Star Trek
40 år etter at Star Trek-serien om kaptein Kirk og mannskapet hans ble innspilt, skal serien på ny kringkastes på fjernsyn. Og det blir ikke bare en ordinær reprise av serien. Det amerikanske TV-selskapet har bearbeidet alle de originale 79 episodene digitalt.
Alle visuelle effekter fra 1960-tallet er justert med vår tids moderne datagenerert grafikk. Digitale bilder skal erstatte miniatyrmodellene, som den gang ble brukt for utendørsopptakene. Også Kirks romskip Enterprise og fiendens krigsskip er digitalisert. Det samme er opptakene av de fjerne galaksene og planetene. CBS hevder å ha holdt på den originale «looken» og stemningen. Teknopuls kan dessverre ikke melde om norske TV-stasjoner som har planer om å vise serien. I USA lanseres den derimot på hele 200 stasjoner denne høsten, skriver VfX-world.
(Notis 4)
Musikkstrid på MySpace
Verdens største plateselskap, Universal Music Group, viser muskler overfor MySpace og YouTube. Årsaken er at selskapet anklager de populære nettstedene for å ikke ta hensyn til opphavsrettighetene til artistenes musikkvideoer.
– Vi mener at de som står bak disse nye forretningskonseptene, begår store overtramp og skylder oss titalls millioner dollar, skal administrerende direktør i Universal, Doug Morris, ha sagt, ifølge Wired. Snart vil selskapet avsløre hvordan de skal reagere på overtrampene.
(Notis 5)
Microsoft advarer mot kriminelle
Online-spillere er utsatt for kriminelle angrep, mener en ingeniør ved Microsoft, Dave Weinstein.
– Hackere kan stjele viktig informasjon og selge virtuelle spillobjekter som gull, våpen for ekte penger, sier han. – Noen spilleres spillekonto kan være verdt opp til 60000 kroner. Politiet forstår nok når du anmelder noen for å stjålet kredittkortet ditt. Det er vanskeligere å forklare at noen har stjålet fra din magiske verden, advarer han. Mikko Hypponen i F-Secure sier til BBC.com at de allerede har måttet håndtere hundrevis av ondsinnede programmer som har som mål å stjele spilleres kontoinformasjon.